3.a Eerst even over John. Het is het derde deel in de serie. Voor degenen die de eerste twee delen hebben gelezen: heb je in dit deel een andere kijk op zijn persoonlijkheid gekregen, mede omdat zijn ware identiteit nu bekend is en de reden waarom?
Je bent weer een stukje over de identiteit van John te weten gekomen. Maar is dit zijn ware identiteit of komt er in een vervolg toch nog weer iets anders boven water? John heeft wat dat betreft alleen maar gelogen, is het nu wel de waarheid? Voor mij geen 100% zekerheid. Het is overigens wel begrijpelijk dat hij een andere identiteit heeft aangenomen als je denkt dat je leven niet zeker is.
En dan ook direct naar Tabib/Serge: hij is de reden dat John een nieuwe identiteit heeft aangenomen. Heb je een duidelijk beeld van hem gekregen? Wat denk je: hield hij van John of was hij alleen samen met hem om hem als spion te kunnen ontmaskeren?
Dat John van Serge hield is wel duidelijk. Hoewel ik niet snap dat je iemand dan zo koelbloedig kunt vermoorden (ook al is je eigen leven in gevaar). Of Serge ook van John hield is niet helemaal zeker. Hoewel het lijkt dat Serge ook op mannen valt ( hij masseert John op een bijna erotische manier) hoeft dat niet zo te zijn. Je leest alleen de gedachten van John niet die van Serge. Dus wat Serge er verder bij voelt? Achteraf kan het best eens zo zijn dat Serge met voorbedachte rade heeft gehandeld.
3.b De leden van de Repair Club: Lydia, George, Kenzi en Alisja zijn een wezenlijk onderdeel van het verhaal, met de belangrijkste rol voor Alisja. Heb je het gevoel dat je ze goed (of beter ten opzichte van de eerdere delen) hebt leren kennen?
Je leert de leden niet echt kennen. Ze hebben slechts bijrollen. Alleen Alisja leer je iets beter kennen. Als voormalig hoofd van de geheime dienst vond ik haar het ene moment slim en het andere moment niet.Hoewel ze (succesvol) bezig was een wig te drijven tussen Ruud en de rest vond ik haar bij de ontsnappingspoging een beetje knullig te werk gaan. Maar ja wat doe je zelf als je ontvoerd wordt?
3.c De ontvoerders Ruud en Toos zijn minstens zo belangrijk met betrekking tot hun rol in het verleden. Heb je het gevoel dat je ze goed hebt leren kennen? Snap je hun beweegredenen?
Zij hadden een belangrijke rol in het verhaal, maar werden niet heel diep uitgewerkt. Hoe kan het dat de gezinsleden zich eensgezind keerden tegen Ruud? Waarom keerden de beide broers zich dan ook niet ook tegen de moeder? Zij had tenslotte ook een rol in de bijzondere opvoeding. Het verlies van het been, waar de wraak om draaide, werd verder ook niet uitgewerkt. Hoe is hij deze verloren?