Waarom dit boek, waarom die emotie?
- Wat was voor mij de onderliggende reden om dit boek te gaan lezen? Welk aspect van het onderwerp raakte bij jou de (gevoelige) snaar waardoor je besloot dat je het wilde lezen?
—> Ik wist net zoveel over het boek voorafgaand aan de leesclub. Omdat het Boek van de maand was en de crew heel lovend was, keek ik wat verder. Omdat het een boek van Uitgeverij Atlas Contact was, vermoedde en hoopte ik op een wat literaire inslag. Het fascineerde mij dat het ging om een affaire. Ik moet er niet aan denken het (weer) mee te maken, maar ik heb er wel veel over gehoord in mijn zeer directe omgeving. Hierbij denk ik te weten hoe ik zou handelen als ik in die positie zou zitten. Dan bedoel ik de positie van Wieger, van Roos en van Christine. Ik was erg benieuwd naar juist deze mensen. Hun visie, hun gedachten. Ik ben al erg jong in aanraking gekomen met dit soort situaties. Een beetje vergelijkbaar met wat Christine meemaakte. Als jong volwassene kwam het heel dichtbij en ik weet nog dat ik er een oordeel over had en dat dat ging wankelen in mijn visie toen ik ermee geconfronteerd werd (zus van mijn toenmalige vriend).
Natuurlijk wist ik dat het vanuit Christine geschreven was maar soms kun je ook wel wat zaken over de ander afleiden uit het verhaal van de persoon in kwestie en dat vond ik hier zeker ook het geval.
Ik was dus nieuwsgierig naar de kwaliteit van het boek (Atlas Contact) en naar de beleving van die drie personen.
- Welke emotie riep het verhaal bij je op? Waarom maakte dit boek jou…?
—> Dit verhaal maakte me boos. Boos op Wieger. En verder op Wieger en vooral op Wieger. Geen keuze maken, van twee walletjes eten, kiezen voor de gemakkelijke weg. Niet nadenken over de gevolgen van zijn daden. Niet nadenken wat dit voor Roos en Christine betekende.
—> Met momenten dacht ik wel eens boos te worden op Christine maar ik snapte haar ook wel zo goed. De bindingsangst door de nare ervaring in het verleden. Haar begrip, op een gegeven moment, van haar verleden en de beslissing van haar vader, de reacties van haar moeder. Ik snapte dat ze zichzelf verdedigt door te zeggen dat ze het ook wel prima vond dat Wieger bij Roos bleef. Ik vroeg me telkens af wat ze zou doen als Roos er niet meer zou zijn, als Roos zelf vertrok. Zou ze dan nog zeggen dat ze liever alleen met haar zoon woonde…?
—> Ik snap ook haar urgentie om dit verhaal op papier te zetten. Ik ben daar niet boos over, ik snap het zo goed. Na het lezen van het boek, heb ik het eerste hoofdstuk opnieuw gelezen en eigenlijk staat daar tussen de regels beschreven waarom ze niet anders kon dan het te beschrijven. Ik kan niet boos op haar zijn dat ze dit deed.
—> ik had ook veel medeleven met Roos, net als dat ik medeleven had met Christine. Maar soms irriteerde het mij ook. Roos wist dat ze Wieger niet voor zichzelf had. Zij had wel de mogelijkheid om hem op te eisen en klem te zetten. Het staat er niet dat ze dat deed, maar ze had de mogelijkheid wel. Christine had die mogelijkheid niet. Dat maakte dat Christine dubbel in het nadeel was. Maar dan dacht ik weer aan Wieger en dan verschoof mijn boosheid weer naar hem. Hij is op geen enkele manier slachtoffer, hij profiteerde van beide dames. Zoals dat zo enorm vaak gaat als het om mannen gaat.
Wat het enorm bij me opriep, zeker ook na veel reacties hierboven, is: Waarom mag Christine niet uitkomen voor haar verdriet, haar enorme gemis? Waarom moet dat besmuikt. Omdat Roos en Wieger ooit een papiertje getekend hadden? Want meer was dat huwelijk niet. Waarom moest zij in de schaduw blijven staan? Ik merk dat ik dit veel meer voelde dan dat ik bij jullie lees. Waarom moest dat? Waarom heeft Roos meer rechten? Omdat ze de eerste was? Omdat ze getrouwd waren? Vergelijk het met de relatie van haar vader en zijn nieuwe partner. Had die nieuwe partner van Christines vader wel rechten? Had die partner ook weg moeten blijven of een stille minnares moeten blijven? Waarom? Ik kies dus partij voor Christine.