- Wat was voor jou de onderliggende reden om dit boek te gaan lezen? Welk aspect van het onderwerp raakte bij jou de (gevoelige) snaar waardoor je besloot dat je het wilde lezen?
natuurlijk omdat het werd verkozen tot Boek van de Maand en omdat ik werd ingeloot in deze leuke leesclub! Maar anders zou ik het waarschijnlijk ook wel hebben gelezen .
Ik vond de titel “Schaduwweduwe” erg mooi. Waarschijnlijk had ik vooral verwacht dat het boek niet zozeer een memorie zou zijn maar vooral ook een reflectie op zichzelf, haar rol in dit alles.
Maar ik vond het meer een beschrijving van wat er is gebeurd en dan wel weer doorspekt met emoties. Maar weinig zelfreflectie. Er wordt hier en daar wel iets geroepen over schuldgevoelens bv maar daar wordt verder niet op gereflecteerd…. Maar nu loop ik wrs al op de zaken vooruit.
En ik wil best delen (zonder op details in te gaan) dat ik uit ervaring de rol van Roos ken (wat voor mij reden was om van die man te scheiden) en de rol van Christine (waarbij zowel hij als ik kozen om geen rode lijnen over te gaan , geen spoor van vernieling achter te laten. En hoe doe je dan dan?)
- Welke emotie riep het verhaal bij je op? Waarom raakte dit boek jou…?
Ik heb veel verschillende emoties gevoeld tijdens het lezen van dit boek. Als eerste toch beginnen bij Christine die zo hunkert naar een grootse liefde - hoe ze beschrijft dat ze wieger voor het eerst ziet en vanaf dat moment al besluit dat dat haar man is en dat ze er vervolgens ook alles aan doet om hem te krijgen. Ik vond dat tamelijk kinderachtig en egoïstisch. Hier gaat ze dus echt bewust achter die man aan. Had ze niet hoeven doen he? Dus in mijn ogen maakt ze het zelf onoverkomelijk . Ik vond die hele framing van deze liefde (groots onoverkomelijk en nog zo wat) schromelijke overdreven. Het was gewoon een geheime liefde, zeewaardig een minnares van een man (vast en zeker een leuke interessante man) die getrouwd was maar ook vreemd ging bij het leven. Daar is niks groots aan, zo’n man is in mijn ogen een egoïstische hufter die zijn l*l achterna loopt en een spoor van vernieling achterlaat. Verder vind ik dat Christine in het boek toch wel een straatje aan het schoonvegen is.
En ze heeft er gewist voor gekozen om een kind uit een geheime relatie in de wereld te zetten. Daar vind ik dus ook wat van. Zit zo’n kind er op te wachten om een “geheim” te zijn? Om Roos wist uiteindelijk wel, maar Jonas blijft toch onderdeel van een geheim en daarmee zadelt Zelhem met iets op. Ik vond eerlijk gezegd dat vrouwen die dan zo nodig een kind willen in een situatie s deze behoorlijk egoïstisch zijn. Dus ja weer een heftige reactie.
En er kan natuurlijk van alles gebeurd zijn in het leven van Christine (een vader met een tweede vrouw, angsten etc) maar als dit (deze affaire) haar antwoord was, vind ik dat eigenlijk ook best …. Tja hoe zal ik het zeggen…. Stuitend denk ik. Je kunt ook met je angsten en trauma’s gaan dealen, ze verwerken. Ze vindt zichzelf een leukere versie van zichzelf met Wieger. Hmmmm het haar gesierd als ze die leukere versie was geworden zonder hem maar voor zichzelf.
En dan wieger ….. tja wat motechte nou van hem zeggen? Een kind, een eikel, een man zonder verantwoordelijkheid gevoel …. Nergens lees ik in het boek een reflectie op zijn gedrag en hoe het eigenlijk niet kan wat hij doet. Het traditionele verhaaltje eigenlijk. De man blijft veel te veel buiten schot en voor zo’n slimme meid als Christine is, vind ik dat echt dom en eigenlijk ook helemaal niet van deze tijd. Kom op, er zijn er zoooooo veel voor je geweest die precies dit doormaakte en ja die allemaal hebben gewacht en gewacht en gewacht en die - als puntje bij paaltje kwam- door die leuke lieve bijzondere man pardoes bij het oud vuil werden gezet omdat ze toch voor de veiligheid van hun vrouw kozen…..
En dan Roos…. De bedrogene …… ik kan me niet voorstellen dat zij het niet geweten heeft. Nou ja misschien wist ze van zijn affaires, dat ze man had die vreemd ging bij de vleet maar (en ook dat is het bekende verhaal) pikte ze dat omdat het nooit om liefde ging maar slechts slippertjes - als je echter een kind verwekt is het natuurlijk anders…..
Ik begrijp net als anderen niet zo goed hoe Christine de schijn tegenover Roos zolang heeft opgehouden. En ik heb geen idee of Roos van tevoren van dit boek op de hoogte iszgebracjt. Ik hoop van wel.
In dat opzicht vond ik Renate Rubinstein wel wat netter, die wachtte tot ook de weduwe van haar minnaar was overleden.
En ja Christine geeft andere namen maar ik denk dat iedereen in haar buurt (en die van Roos) weet wie wie is. Pijnlijk.
Ik heb niet het idee dat ze moeite heeft gedaan om de echte identiteit van Wieger te verhullen en daar heb ik ook moeite mee. Ze had het boek ook zo kunnen schrijven dat ze het bij zichzelf had gehouden (wat betekent al die geheim houding voor mij? Hoe is het voor mij om de schaduwweduwe te zijn?) en dat hij niet herkenbaar was. wel zo kies tegenover zijn weduwe maar ook bv zijn kinderen.
er is nog veel meer over te zeggen maar ik stop. Ik ga jullie commentaar lezen en er zal heus nog genoeg ter sprake komen 🙏👋🏻