In deze wekelijks rubriek beantwoordt een van ons vragen over gelezen boeken, net uitgekomen boeken, de te verwachten boeken en wat er nu op het leeslijstje staat en voorzien we jullie meteen van mooie (feelgood) leestips. Deze week zijn de vragen voor Helma.

Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Als ebook ben ik bezig in Zoals het altijd is geweest van Claire Lombardo. Een dikke pil van bijna 500 pagina's waarin de 57-jarige Julia Ames de hoofdrol speelt. Ik schiet nu inmiddels aardig op, maar ik kon er in het begin niet inkomen. Het verhaal springt bijvoorbeeld midden in een alinea terug naar het verleden van de hoofdpersoon. Dat kost elke keer wat schakelen en het duurt vaak even een paar zinnen voordat ik door heb dat we in een andere tijdlijn zitten. Maar het verhaal begint me nu te pakken nu je steeds meer te weten komt over het verleden van de hoofdpersoon en duidelijker wordt waarom ze is zoals ze is. Als luisterboek ben ik bezig in het negende deel van de 'Eddy Flynn'-serie van Steve Cavanagh: Twee gezichten. Het boek wordt voorgelezen door Louis van Beek, de vaste voorlezer van de serie. Ik vind het een heerlijke serie waarin advocaat Eddy Flynn steeds op onnavolgbare wijze zijn cliënt weet te verdedigen.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen.
Verder las ik The wedding people van Alison Espach met de veertigjarige, pas gescheiden Phoebe in de hoofdrol. Het hotel waar ze incheckt is in zijn geheel afgehuurd voor een bruiloft en zij is de enige buitenstaander met álles behalve huwelijksgeluk aan haar hoofd. De bruid heeft haar droomhuwelijk tot in de puntjes geregeld, en ze doet er alles aan om te voorkomen dat Phoebe als sneue buitenstaander in ondergangsstemming alles om zeep te helpt. Voordat ze er erg in heeft wordt Phoebe meegenomen in het feestgewoel, en is ze een bruiloftsgast tegen wil en dank die een luisterend oor biedt aan de bruiloftsgasten en tegelijkertijd haar eigen leven weer in eigen hand neemt. Een heerlijk verhaal dat langzaam maar zeker naar een onverwachte ontknoping leidt.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Van het schrijversduo Theo en Marianne Hoogstraaten heb ik eerder de de tweedelige historische serie over Eleonore van Aquitanië gelezen waar ik erg van heb genoten. Toen ik hun nieuwste boek Vlaag van waanzin zag voorbijkomen met op de cover de intrigerende zin 'Zij wist dat Vincent van Gogh geen zelfmoord pleegde, maar moest voor eeuwig zwijgen' heb ik die direct op mijn WIL-lijst gezet.
Hoofdpersoon is Adeline die in de herberg van haar ouders de excentrieke schilder Vincent van Gogh ontmoet. Over hem doen de wildste geruchten de ronde, maar voor haar is hij vriendelijk – en hij wil haar portretteren. Terwijl hun band groeit, maakt Adeline zich zorgen over haar vriendin Charlotte en voelt ze dat er meer speelt dan ze ziet.
Wanneer Vincent op een dag zwaargewond terugkeert uit het korenveld en men beweert dat hij zichzelf heeft neergeschoten, weigert Adeline dat te geloven. Wat is er écht gebeurd? Ik ben benieuwd of ik ook het antwoord op deze vraag krijg.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Vanaf 10 oktober ligt De leesclub, het nieuwste boek van Iris Boter, in de winkel. Het belooft een sfeervolle en spannende cosy mystery vol dorpse intriges en eigenzinnige personages te zijn. Hoewel ik nog niet eerder een boek van Iris Boter heb gelezen, ken ik wel haar schrijfstijl van de (feelgood)boeken die ze onder haar pseudoniem Mia Zomerdijk schrijft. Ik ben benieuwd of deze cosy crime me net zo gaat bevallen.
Het is herfst! Heb jij andere gewoontes nu we weer naar de koudere dagen gaan? Heb je speciale herfstboeken die je anderen kunt tippen of die je misschien zelf wel hebt klaar liggen?
Ik heb niet echt andere gewoontes in dit jaargetijde, anders dan dat het leven zich meer binnen dan buiten afspeelt. Ik lees ook niet echt seizoensgebonden boeken. Ik kan net zo genieten van een zomers boek midden in de herfst als een winters boek midden in de zomer. Maar als we het toch over seizoen hebben heb ik wel een tip over een (deels) herfstig boek: Om te (sei)zoenen! van Wendy de Liefde. Een verhalenbundel met vier verhalen die zich elk afspelen in een van de vier seizoenen (dus ook de herfst) plus nog een kort bonusverhaal dat zich afspeelt op vrijdag de dertiende. Onvervalste feelgoodverhalen met een happy end. Ik heb het pas gelezen omdat Wendy morgen onze auteur in de spotlight is en ik nog niet eerder iets van haar had gelezen, anders dan haar bijdrage aan het kerstfeuilleton Gestrikt voor kerst.
Daarmee sluit ik mijn vijf vragen af. Ik ben benieuwd welke boeken jullie gelezen hebben en waar jullie naar uitkijken.