September gaat over in oktober. De bomen kleuren, ik vind het prachtig. Het stormt en regent en dat is net wat minder. Maar het kunnen lezen op de bank met een dekentje is wel weer heel fijn aan dit seizoen.
Week 39
De kat ging maandag onder narcose voor een operatie aan zijn bekkie. Hij kwam thuis, nogal wiebelig, maar vooral hongerig. Het herstel ging goed, maar spannend vond ik het wel.
Op dinsdag ging mijn man voor een nieuwe bril en dankzij een aanbieding van 1=3 zocht ik ook een nieuw montuur uit. Weg donkere bril, hallo goudkleurig exemplaar.
Week 40
Met de kat voor controle naar de dierenarts. Hij liet zich gewillig in het mandje stoppen en was rustig en lief bij het onderzoek. Je zou toch denken dat na het uitstapje van vorige week, hij er niet zoveel zin in had. Alles zag er goed uit, gelukkig.
Op dinsdagavond had ik even niet zoveel zin in lezen (echt?) en ik besloot om The Thursday Murder Club op Netflix te kijken. Toch boekgerelateerd, want het is de verfilming van het boek van Osman. Goede acteurs, mooie setting, ik heb ervan genoten.
Wat las en luisterde ik uit deze twee weken?
Week 39

Na haar succesvolle boek Al het blauw van de hemel, worden nu ook andere boeken van deze auteur vertaald. Hoewel het boek hier wel op de stapel ligt, heb ik het nog niet gelezen. Met de komst van de Hebban leesclub voor Waar de zon de sneeuw raakt, leek het me een mooi moment om met deze auteur kennis te maken.
Hoewel de meningen zijn verdeeld (vooral bij de lezers die eerst Al het blauw hebben gelezen) vond ik het een mooi boek. De leesclub draait nu op het forum, ik ben benieuwd naar de mening van de deelnemers.
Een naluisteropdracht voor Thinium. Ik was er blij mee: Leuk een kerstboek! Helaas viel het verhaal tegen. Ik heb op een gegeven moment hardop zitten lachen omdat wat er gebeurde zo raar was. De personages zeggen en doen zulke vreemde dingen, dat het lachwekkend werd. De boeken van Labus hebben enthousiaste reviews, maar helaas, geen Anne Labus meer voor mij.
Na twee andere boeken van deze auteur met plezier te hebben gelezen, was ik erg nieuwsgierig naar deze. Een interessant verhaal over een alleenstaande moeder met twee dochters en een hoop schulden, die spontaan in een camper naar het noorden afreist. Het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven, de moeder, de oudste dochter via een blog en de jongste via een dagboek (vol verbasteringen van uitdrukkingen, wat grappig zou kunnen zijn, maar het niet is). Het was mooi maar niet geweldig, toch bleef ik nieuwsgierig naar het verloop van het verhaal. De ontwikkeling die de personages doormaken is goed gedaan, maar echt raken deed het niet. De epiloog sluit het mooi af. Conclusie: Best een mooi boek, maar het haalt het niet bij Ooit zul je het begrijpen.
Deze auteur wist me al eens te verrassen door naast haar 'Harbor Pointe'- serie (waarin het geloof een belangrijke rol speelt), met een gewone feelgoodroman te komen. Het geluksexperiment vond ik erg leuk. Ik besloot nu haar Yes project boek te gaan luisteren, en weer komt ze met een bijzonder verhaal. Deze keer een roadtrip van een jonge vrouw die ‘yes’ wil zeggen en de knorrig Georgina mee op sleeptouw neemt om iets uit haar verleden goed te maken. Ik vond het leuk en gezellig en al was het voorspelbaar, ik vond het geheel een geslaagde feelgoodroman.
Het is goed voorgelezen door Evelyne Geijtenbeek-Gouw, al had ik liever twee verschillende stemmen gehoord, aangezien het vanuit twee perspectieven wordt verteld en het nu niet altijd duidelijk was wie er aan het woord was.
Week 40

Ik had nog wat boekenbonnen liggen en zag toen de 'Sandhamm'- serie als ebook online te koop voor 1,99 per boek. Het leek me leuk en ik dacht ‘doe eens gek’ en kocht 1 t/m 5. Dit is het eerste deel en gelijk het debuut van deze auteur. In afwisselend perspectief wordt het verhaal verteld. Deels door een rechercheur met roots op dit eiland in de Scherenkust van Zweden en deels door een vriendin van hem en tevens inwoonster van het eiland. Het tempo ligt niet zo hoog, de omschrijving van omgeving is prettig en de ontknoping niet geheel verrassend, maar toch niet helemaal voorspelbaar.
Netgalley stuurde weer een email of ik dit boek wilde gaan lezen. De cover is prachtig en ook de korte inhoud sprak me aan. Het was even wennen aan het begin, maar daarna nam het verhaal me mee naar een bloemenkwekerij waar mensen werken die een moeilijke jeugd of verleden hebben. Het is hard werken, maar het is ook louterend. Het is mooi om te zien hoe het personage Leigh er terecht komt en haar demonen onder ogen gaat zien.
Het is een boek dat past in het rijtje van de Rivierkreeften en Ga als een rivier.
Het eerste boek ging over het Grand hotel in Stockholm en las ik met plezier. Het tweede boek gaat over het eerste grote luxe warenhuis in Stockholm; Nordiska Kompaniet. Het is een soap achtig verhaal waarin veel ware geschiedenis is opgenomen. Door de wisselende perspectieven van een paar vriendinnen en zussen en de eigenaar van het warenhuis, wordt een heel verhaal vertelt over een periode van tien jaar.
Fijne historische roman!
Nu ik een jaar lang de Fluister app mag gebruiken via het AD abonnement, lik ik mijn vingers af bij alle titels die ik tegenkom. Zo zag ik deze van McFadden. Ik heb ze bijna allemaal gelezen of geluisterd en besloot deze te gaan lezen. En dat was leuk. Met z’n zessen in een bos en dan verdwijnt er steeds eentje. Een bekend gegeven, maar wel een die de spanning lekker opdrijft. De ontknoping was verrassend, ik zat er een keertje naast (niet volledig) met mijn vermoedens. De kracht van de McFadden boeken zit ‘m vaak in de epiloog en die was ook nu weer goed.
Op het Zin in feelgood event sprak ik al even met deze feelgoodauteur. Het tweede deel van haar vriendinnen serie ‘De roedel’ was pas uitgekomen. En laat ik nu dat tweede deel als naluisteropdracht van Thinium krijgen. Ik pakte het eerste deel er ook nog bij, maar dat was niet nodig geweest. Het tweede deel is prima los te lezen. Een leuke, gezellige feelgoodroman met humor en leuke personages. Het hoofdpersonage is Bonnie die als styliste gaat werken voor een bekend zangduo. Leuke setting, beetje spanning zit er in, en romantiek en alles is aan het einde toch net even anders dan verwacht. Leuk boek.

Het waren weer eens goede lees en luisterweken met goede boeken. Het feit dat er meer ‘vrije keus’ is ipv veel ‘moetjes’ maakt het lezen ook wat fijner en rustiger.
Voor de komende weken ligt er genoeg moois klaar. Ik ben alleen nog wat aan het tobben met de kat en heb alweer een ritje naar de dierenarts gemaakt…
wordt vervolgd…