In deze wekelijkse rubriek zetten we telkens een Nederlandstalige feelgood auteur in de schijnwerpers en deze week is het podium voor Wendy de Liefde.

Over Wendy de Liefde
Wendy de Liefde (1987) is auteur bij Dutch Venture Publishing. Ze debuteerde met Een streepje tegen, dat door de jury van The Indie Awards genomineerd werd voor de titel 'Beste Boek 2021'. Haar tweede werk, Ho-ho-hopeloos verliefd, belandde snel na de release in de Hebban Feelgood-top 3. Wendy is single moeder van Lucy (voer voor boek 4?) en is net zo trots op haar eerstgeborene, poes Mees.
Interview
Wanneer wist je dat je (feelgood)auteur wilde zijn?
"Eigenlijk rolde ik in 2020 een soort van per ongeluk de boekenbusiness in.
In de coronatijd verslond ik feelgoods, maar in allemaal leken kinderen 'gewoon uitgepoept' te worden. Zelf zat ik toen al drie jaar in een fertiliteitstraject - zo'n eitje was het dus niet. Ik wist er alles van. Voor ik het door had was Een streepje tegen (shortlist Beste Boek 2021 van de toen nog Indie Awards) geboren. Het boek stond in no time, het verhaal van Sarah en Maarten - natúúrlijk met happy end, hoe? Lees vooral zelf - moest gewoon verteld worden.
Rond de publicatiedatum van Een streepje tegen kreeg ik een berichtje van Jen van Dutch Venture Publishing, waarna een kerstboek (H_o-ho-hopeloos verliefd_, Hebban Feelgood top 3 dat jaar), verhalenbundel (Om te zoenen) en een kerstnovelle gemaakt met tien andere feelgoodauteurs volgden.
Ik voel me een ontzettende lucky bastard - niet in de laatste plaats omdat ik in de maand van de boekpresentatie van Een streepje tegen na vier jaar zwanger bleek van onze laatste kans."
Wat is je grootste schrijfwens en/of schrijfdoel?
“Inmiddels werk ik aan boek 4, over het singlemoederschap. Want ja, mijn boeken bevatten toch ook fragmenten gebaseerd op mijn eigen leven. Dat nog uitbrengen zou voor mij de cirkel wel rond maken."
Welk van jouw boeken zou je wel op het witte doek willen zien?
"Oeh, leuke vraag! Dan kies ik toch voor boek 2: Ho-ho-hopeloos verliefd , over Kato die kerst háát, een mysterieuze brief van haar overleden opa vindt en op zoek gaat naar het antwoord op haar vraag... op Curaçao!"
Voor welke auteur ren je naar de winkel zodra er een nieuw boek verschijnt?
“Deze is gemeen! Van eigenlijk alle tien mijn mede-elfjes van de Kerstbengels, met wie ik Gestrikt voor kerst schreef. Keur je dat goed?"
Welke vraag zou jij aan je lezers willen stellen?
"Ik ben wel benieuwd of lezers het leuk vinden een persoonlijke touch van de schrijver in een verhaal te lezen, of dat ze juist liever door een totaal verzonnen verhaal opgeslokt worden (al denk ik dat er altijd wel iets uit het dagelijks leven van de auteur in verwerkt zit, wat denk jij?)."
Wat is jouw antwoord op de vraag van Wendy? Laat het haar en ons weten in een reactie onder het artikel.

Helma las Om te (sei)zoenen: "Onvervalste feelgood met een happy end"
Om te (sei)zoenen is het nieuwste boek van Wendy de Liefde met vier verhalen, voor elk seizoen een, plus nog een bonus verhaal dat zich afspeelt op vrijdag de 13e. Stuk voor stuk romantische verhalen over nieuwe liefdes na een stukgelopen relatie.
Het is knap hoe De Liefde in elk verhaal de hoofdpersonages in een paar pennenstreken weet te karakteriseren. Dat moet ook wel want de verhalen zijn kort, dus moet je snel tot de kern van het verhaal komen. Ze heeft een lekker, gemakkelijk te lezen schrijfstijl waarin ook de humor niet ontbreekt. Alle verhalen hebben hun eigen dynamiek met aansprekende personages. Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze allemaal hun eigen happy end hebben.
Het is leuk hoe ze de verschillende seizoen onderdeel van het verhaal heeft gemaakt. Dat komt vooral tot uiting in Herfst waar Matthias samen met die leuke serveerster de weggelopen hond van zijn bejaarde buurvrouw in het bos vol herfstbladeren zoekt en ze kleddernat regenen. En ook in Winter met, hoe kan het bijna anders, aandacht voor Sinterklaas en Kerst waarbij die leuke hulp-piet opeens aan de haal lijkt te gaan met de beste vriendin van hoofdpersoon Marél.
Dit waren ook de verhalen die ik het leukst vond, hoewel ook de andere twee verhalen inclusief die bonus ook niet te versmaden waren.
Je kan natuurlijk in elk seizoen het bijbehorende verhaal lezen, maar daar kon ik niet op wachten, en ik heb ze lekker allemaal achter elkaar uitgelezen.
Als je de boeken van De Liefde (nog) niet kent, zoals ik, is het een leuke kennismaking met haar schrijfstijl. Het maakte mij in ieder geval benieuwd naar haar 'volledige' boeken, waarin ze meer tijd en ruimte heeft om haar personages te karakteriseren en diepgang in het verhaal te brengen. Daar leenden deze korte verhalen zich niet voor en dat mag je ook niet verwachten omdat er daarvoor simpelweg niet genoeg pagina's waren. In zo'n verhalenbundel is dat ook helemaal niet erg. Het leverde mij in ieder geval genoeg leesplezier op een druilerige herfstige dag op.

LISTMANIA van de boeken van Wendy de Liefde
Een streepje tegen
Ho-ho-hopeloos verliefd
La Sirène (kort verhaal in de verhalenbundel Zon, zee & zomerkriebels)
Om te (sei)zoenen!
Gestrikt voor kerst (samen met tien andere auteurs)
Klik hier om naar onze startpagina te gaan