Goh, in mijn jeugdjaren las ik de boeken die Kitty en Greet, o.a;. al opnoemden. De vijf, hardy boys, de kameleon, …Dat veranderde toen ik in mijn tienerjaren fantasy en scifi ontdekte. Er was natuurlijk Lord of the rings maar zo veel meer. Dan denk ik aan De kronieken van Belgarion van David Eddings, De drakenrijders van Pern van Anne Mc Caffrey, De Nul-A trilogie van A.E Van voght, De boeken van larry Niven en Jack Vance, Foundation van Asimov, De kronieken van Thomas Covenant van Stephen R. Donaldsons , De geboortegraf trilogie van Tanith Lee en De feniksrebellie van M.K.Wren. En waarschijnlijk nog vele die ik mij niet meer kan herinneren.
Harry Potter was er natuurlijk ook . De engelse versie kopen omdat ik niet wou wachten op de nederlandse vertaling. Maar als achtentwintigjarige toen het eerste boek verscheen zou ik niet zeggen dat het mijn jeugd domineerde.😜
En met het verder opgroeien verdeen fantasy en scifi een beetje naar de achtergrond als leesvoer. Mede door dat er steeds minder en minder vertaald werd of er gestopt werd met vertalen in het midden van een reeks en het aanbod belachelijk klein is (kijk maar eens op hebban verwachte boeken fantasy en scifi). Uiteindelijk dan maar in het engels gaan lezen en fantasy neemt terug een groter gedeelte in van mijn leesstapel met zovele titels waar men in de lage landen nauwelijks over hoort.