Vraag 7 Thema's
Uit een boek kan je veel halen. Soms ontdek je wat de auteur er in heeft gestopt, en soms vind je als lezer iets wat de schrijver niet bewust heeft willen zeggen, maar wat jij er wel in ziet.
7a. Welke thema's heb jij kunnen ontdekken in het verhaal? Is er een hoofdthema? Wat sprak je aan?
Ik vond het hoofdthema wel de identiteitsontwikkeling van Ambre, haar eigen ik zoeken, wie is ze? Wat wil ze nu echt? Ze heeft zich altijd laten leiden door anderen, eerst door haar ouders (het zwijgzame meisje), dan door haar vriendin Angela (de rebelse tiener), vervolgens door Philippe (de afhankelijk maîtresse) en nu moet ze een beetje zoeken we ze wil zijn… Dit is ook nog niet helemaal rond naar mijn gevoel. Je blijft je natuurlijk je hele leven ontwikkelen, maar bij Ambre blijft het bij mij nog een beetje vaag. Dus ben wel benieuwd wie ze geworden is en wat er in die vijf jaar allemaal gebeurd is…
Andere thema’s die aan bod komen zijn zelfmoord, vertrouwen, verstilling, relaties, vriendschappen, moederschap,… Het is echt een boek waar heel veel thema’s aan bod komen, maar waar ik dus wel de belangrijkste ‘identiteitsontwikkeling’ vind. Niet alleen bij Ambre is er een shift in haar identiteit, maar ook bvb. bij Tim, bij Anton, …