In deze wekelijks rubriek beantwoordt een van ons vragen over gelezen boeken, net uitgekomen boeken, de te verwachten boeken en wat er nu op het leeslijstje staat en voorzien we jullie meteen van mooie (feelgood) leestips. Deze week zijn de vragen voor Marieke.
Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Op dit moment ben ik (zoals gewoonlijk) weer in meerdere boeken tegelijk aan het lezen en luisteren.
Ik ben begonnen in het kerstboek van Jenny Colgan: De verborgen kerstbibliotheek. Ze schreef al eerder een kertnovelle Expeditie kerstboek over Mirren en Theo die op zoek gaan naar een verloren boek. Nu zijn ze weer terug en reizen af naar Schotland om opnieuw een boek te zoeken. Het is een leuk verhaal, met kou, sneeuw, humor en heel veel boeken.
Voor Hebban lees ik Water moon, een boek dat valt onder healing fiction, maar het is vooral magisch-realistisch. Het begint in een verborgen pandjeshuis om verder te gaan met een zoektocht naar de vader en een reis naar vreemde plaatsen.
En ik lees De Phoenix potloodfirma, ook al een boek met magisch realisme, nu gecombineerd met een stuk Chinese geschiedenis. Beide boeken zijn zeker interessant, maar het leest niet zo vlot als ik zou willen.
Voor Thinium luister is een historische roman: Mademoiselle Eiffel over de oudste dochter van Eiffel (die van de toren) en haar leven. Het boek komt eind oktober uit. Altijd leuk om zo een stuk geschiedenis mee te krijgen.
En mijn eigen keuze luisterboek is Rewitched dat ik luister via de Fluisterapp. Een grappige cosy fantasy.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen.
Ik las De vrouwen van het luxe warenhuis van Ruth Kvarnstrom-Jones uit. Het is het tweede deel van ‘De parels van Stockholm’-serie. Een soap-achtig verhaal over vrouwen en hun familie aan het begin van de 20e eeuw. In het eerste deel stond het Grand Hotel centraal en nu de opbouw en ontwikkelingen van het grote warenhuis Nordiska Kompaniet. Een historische roman met sterke vrouwen in een mannenwereld, met alle lief en leed in een vlot lezend verhaal.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Een boek waar je bijna niet omheen kon de laatste weken was Het ultieme geheim van Dan Brown. Een dikke pil waar hij bijna acht jaar over heeft gedaan. Gister was ik in Amsterdam in het concertgebouw waar hij werd geïnterviewd door Rik van de Westerlaken. Dat was leuk en interessant. Mijn nieuwsgierigheid naar het boek is er groter door geworden. Maar echt feelgood is het niet.
Daarom noem ik Good spirits. Over een geest van afgelopen kerstmissen om fouten van het verleden onder ogen te zien… dat klinkt niet heel onbekend. Maar het is nu gegoten in een romantisch verhaal. Het lijkt me wel wat.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Nog een paar dagen en dan is Het boek van verloren uren te koop. Het lijkt weer een magisch realistisch verhaal, iets waar ik de laatste tijd meer van lees. Het speelt tijdens de Kristallnacht, maar gaat over tijdwachters en een bibliotheek vol herinneringen. Ik weet niet wat ik er precies van kan verwachten, maar het lijkt me mysterieus, mooi en romantisch.
Naar welke tijd of plaats word je het liefst meegevoerd in romans?
Dat is nog niet zo eenvoudig te beantwoorden. Ik hou van historische romans en veel ervan spelen tijdens de twee Wereldoorlogen. Het is elke keer indrukwekkend hoe die tijd was en hoe de personages leerde te overleven.
In hedendaagse romans vind ik het leuk om mee te reizen naar andere landen, en dat mogen zonnige bestemmingen zijn, maar koude zijn ook leuk en interessant.
Ik geloof dat ik dus niet specifiek een tijd of plaats heb, maar dat ik me gewoon mee laat voeren naar waar het verhaal me naartoe brengt.
Heb jij een voorkeur voor een tijd of plaats in romans om naartoe gevoerd te worden?
Klik hier om naar de overzichtspagina van Fabulous Feelgood te gaan