8a. In vraag 4 hebben we het al gehad over mooie zinnen. En hier en daar zag ik ook al wat scènes genoemd die bijzonder waren. Als je nu een ding zou moeten noemen in het boek, wat zou je dan kiezen. Is het een bijzondere scène, of iets anders wat opviel?
Als ik nu terugkijk naar het boek, zonder mijn notities erbij te nemen, vind ik het moeilijk om maar één ding te kiezen, er komen wel heel veel momenten naar boven bij mij. Een kleine selechtie:
- vooral het begin zal me bijblijven, de zelfmoordpoging van Ambre en hoe ze zich daarna losmaakt van Philippe.
- De vriendschap die start met Tim, de hevige strubbelingen, en die daarna verder groeit naar een relatie, die heel aftastend is, die heel puur omschreven wordt ook, met al zijn onzekerheden. Het mooiste moment vond ik hier toch haar verjaardagsgeschenk dat Tim aan haar geeft op het Lac de Roue.
- De wandelingen met Wilson, deze geven een beetje rust in het verhaal en aan Ambre heb ik de indruk.
8b. Op pagina 359 heeft Ambre het over Het perfecte moment dat ze vast zou willen leggen. Wat vond je daarvan?
Ik vond dit wel heel mooi omschreven. Soms in het leven kom je inderdaad op momenten dat je denkt: nu ben ik echt gelukkig, dit wil ik onthouden en dit was voor Ambre zo een momentje denk ik. Wat wist ze toen nog hoe het zou veranderen, maar ik vind het heel mooi omschreven. Daarin zie je ook hoe ze verandert is, in haar afhankelijke positie met Philippe en de periode erna zou ze dit niet gezien hebben, was ze vooral met zichzelf bezig en met Philippe.
8c. Heb jij weleens een Perfect moment gehad dat je vast wou willen leggen?
Ik ben een beetje allergisch aan het woord ‘perfect’, maar dat is misschien een trigger van mij 😊, omdat ik probeer om minder ‘perfect’ te zijn en een beetje meer los te laten. Maar ik heb wel vaak momentjes, dat ik denk ‘dit wil ik voor eeuwig vastleggen en onthouden’. Het gaat dan vooral om gezellige gezins- en familiemomenten. Soms zit het in de kleinste dingen, de kindjes die gezellig aan het samenspelen zijn of gezellig met mijn ouders en broers samen zijn. Want het zijn vooral die momenten die bij blijven…