9a. Ik vond het einde eerder onverwacht. Tim heeft het iets voor het einde uitgemaakt met Anton, omdat hij niet meer kon liegen tegen hem: hij hield van Ambre! Op het einde geeft hij een treinticket aan Ambre naar zijn eindbestemming. Rosalie brengt het naar het station, samen met Gabriël + Sophie en ik had gedacht dat Ambre stiekem mee zou willen gaan met Tim. Ik had gedacht dat ze op het laatste moment zijn trein zou inspringen, maar dat doet ze niet. Ze kijkt stilletjes naar de trein die wegrijdt, laat een traantje en start aan haar eigen nieuwe leven. Dit benadrukt toch echt wel dat ze meer op haar eigen benen kan staan na het seizoen dan je zou verwachten. Ze heeft de kracht om toch weer haar eigen weg in te slaan en ervoor te kiezen om niet te blijven hangen bij haar vrienden (of geliefde).
Het einde las weer heel vlot, omdat je echt te weten wil komen wat Ambre gaat beslissen. Ze kiest uiteindelijk 'de weg naar een nieuwe start'.
9b. Er was toch een beetje een los eindje. Je zou prima hier kunnen stoppen, maar iets in het einde heeft mij getriggerd om meer te weten te komen. Het maakte mij benieuwd naar het verdere verloop van Ambre haar leven. Dat 'iets' was volgens mij het feit dat ze op het laatste moment ervoor kiest om haar eigen weg in te slaan, zoals gepland, en zich niet te laten beïnvloeden door het treinticket dat ze had gekregen van Tim. Zou ze het treinticket nog gebruiken? Gaat Tim deel uitmaken van haar verdere leven? Gaan ze samen hun perfecte leven leiden, een leven waarin Tim het gras maait en Ambre voor de kindjes zorgt? Deze vragen kwamen bij mij naar boven.
9c. Zeker weten! Ik ben getriggerd! Het zou fijn zijn als we een leesclub kunnen vormen met dezelfde mensen om samen het tweede deel te lezen, nadat we het eerste deel zo diep hebben geanalyseerd.
9d. Een vlot verhaal over verleden, loslaten, familie, vriendschap, liefde en een nieuwe start.