Hoi Zoë, ik zat te denken aan Pachinko, van Min Jin Lee. Ik las die zelf in dezelfde periode als het achtste leven en ze deden me op een bepaalde manier wel aan elkaar denken: een meeslepend familieverhaal, uitgestrekt over veel tijd en generaties. Pachinko speelt zich af in Korea/Japan, voor mij een geschiedenislesje over een tijd en plaats waar ik niet veel van wist, dus er valt nog wat op te steken ook.
Of misschien Playground, van Richard Powers? (Vrij spel in het Nederlands, ik weet niet welke taal je voorkeur heeft.) Een verhaal waarin zo aanstekelijk over duiken geschreven wordt dat zelfs iemand met waterangst zoals ik, zin krijgt om het te doen. Dus met die meeslependheid zit het wel goed. Daarnaast gaat het onder andere over vriendschap, mens en natuur en kunstmatige intelligentie.
UIt de boeken die je noemt krijg ik de indruk dat je je boeken liever een beetje lijvig hebt, dus met lekker veel pagina's. Het laatste boek dat ik zal noemen is niet superdik, maar wel heel mooi geschreven: Saturnin, van Jakub Malecki. Saturnin is een voormalig gewichtheffer van 30 van wie de opa een tweedewereldoorlog-trauma heeft en de rest van de familie heeft daar ook een tik van meegekregen. Geleidelijk wordt duidelijk wat er precies gebeurd is met opa, hoe dat doorwerkt op de moeder van Saturnin en op hem zelf.
Ik hoop dat je er wat aan hebt! ☺