10a. Ze zijn deels uitgekomen. Het was een boek waar je vlot doorlas en ik heb ervan genoten. Het was een zwaar verhaal waardoor het af en toe ook wel iets zwaarder/ deprimerend werd. Het boek oppakken vond ik daardoor iets moeilijker, maar eens ik het vast had, las het als een trein. De vriendschappen die je hebt zien bloeien en kapotgaan, het verlies, het verleden van de seizoenswerkers, het misbruik, de liefde,… al deze onderwerpen kwamen aan bod en werden zeer mooi en goed beschreven. Je werd echt wel in het boek getrokken, je voelde mee met de personages. Toch had ik verwacht dat dit een boek zou zijn waarbij ik een traantje zou moeten laten, maar dat was absoluut niet het geval. Ik had verwacht dat Mélissa Da Costa meer zou inspelen op de emoties van de personages. We lazen over enkele gevoelens van Ambre, Tim en Rosalie, maar het raakte mij minder dan in sommige andere verhalen (De lavendeltuin van Lucinda Riley is een voorbeeld van een emotioneel verhaal waarbij de emoties je echt raken tot diep in je hart). Het maakte minder emoties in mij los dan ik oorspronkelijk had verwacht.
10b. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar 'Al het blauw van de hemel'. Iedereen zegt dat dit boek zo anders is dan haar eerste twee boeken en ik wil te weten komen wat dit boek 'anders' maakt. Ik hoor ook meer dat 'Al het blauw van de hemel' echt emoties losmaakt bij de lezer. Ik ben benieuwd of dat bij mij ook het geval zal zijn.
10c. Ik kan mijn mening hier niet delen, want ik heb deze boeken nog niet kunnen lezen helaas. Ze staan althans al een tijdje op mijn TBR-lijstje, zoals ze dat tegenwoordig noemen.
10d. Als eerste wil ik Marieke bedanken, want zij heeft deze leesclub natuurlijk volledig georganiseerd en begeleid. Ik vond het heel fijn dat alles netjes op tijd werd aangekondigd, zoals de data van de vragen. Het waren ook goede vragen, echt vragen die je dieper laten nadenken over het boek! Dit heeft een heel nieuw perspectief geworpen op het boek.
Daarnaast dankjewel aan iedereen in deze leesclub! Ik vond het heel fijn om jullie antwoorden en nieuwe perspectieven te lezen. Dat was heel verruimend! Ik heb ook genoten van de tussentijdse reacties, altijd fijn als er weer eentje stond. 🤗
Waar ik het nog wel even over wilde hebben: ik vind de omschakeling van de ene alinea naar de andere op pagina 204-205 heel vreemd. Althans toen ik in het verhaal zat en het las. Het ene moment was Ambre nog kwaad op Andrea en om het andere moment lag ze in zijn bed. Het ging ineens heel snel, vond ik. Ik heb deze 'sprong' van alinea naar alinea (die niet duidelijk is aangegeven door een witregel, want de ene alinea eindigt op pagina 204 en de andere start om pagina 205) meermaals moeten lezen om goed te beseffen wat er stond. Hadden jullie dat ook? Of hebben jullie dat minder opgemerkt? Het kan aan mij liggen…
Ik was daarstraks al wat recensies aan het lezen over het boek, voornamelijk die van jullie. Daar kwam ik ook een recensie tegen van iemand die fouten in de tijdsaanduiding opmerkte (januari-februari). Ik heb daar persoonlijk niets van gemerkt, is dit jullie opgevallen?
En @Marieke Scheers, moest je iets kunnen regelen voor volgend jaar, ik doe graag mee met de leesclub van volgend jaar (het tweede deel)!🙃 Het voordeel is natuurlijk dat iedereen deel 1 nu al heeft gelezen! Maar nogmaals bedankt voor deze fijne leesclub, ik kan niet genoeg benadrukken dat ik ervan heb genoten.