5. Vragen over de indeling van het forum
Ik heb een account aangemaakt en ben geregistreerd. Wat nu?
Klik hier voor bruikbare informatie over hoe het forum werkt!
Hoe kan ik iets opzoeken?
Met het vergrootglas, bovenaan in het Hebban-lint, opent een zoekbalk. Hier kan je een zoekterm, of de naam van iemand die je zoekt, invullen.
Wat betekenen de kleurige bolletjes die sommige mensen hebben?
Donkergrijs: Administrator, Moderator,
Groen: Leesclubcoördinator,
Roze met label: Moderator
Roze met schild: Hebban Crew
Blauw met twee mensen: Deze persoon volg jij
Grijs met veer: Auteur
Hoe kan ik een topic/discussie volgen?
Computer: Rechts bovenaan staat bij het artikel een sterretje en de tekst 'volgen' Door op de ster te klikken, wordt het geel en volg je het topic of de blog. Klik je op het neerwaartse pijltje naast volgen, dan opent een pull-down menu met 3 opties: volgend, niet volgend en negerend.
Op je telefoon vind je die volgfunctie helemaal bovenaan. Onder de titel en de tags.
Wat is het verschil tussen een topic en een blog?
Een blog is een artikel geschreven door Hebban-leden, vaak met een terugkerend karakter. Een topic is een algemener artikel over boeken met de insteek om in gesprek te gaan met andere leden over een bepaald onderwerp.
Een reactie van mij is verwijderd. Wat moet ik doen?
Soms lijkt het of iets is verwijderd, maar gaat het eigenlijk om een kleine bug. Wanneer je je scherm ververst (meestal een ronde pijl ergens boven in je scherm) is alles weer in orde. Wanneer een reactie van je effectief verwijderd is, heb je daar waarschijnlijk via PM een woordje uitleg van een moderator over gekregen.
Hoe kan ik alleen de recentste berichten zien?
Computer + telefoon: Op de homepage zie je de meest recente discussies, het zijn er acht. Onderaan de pagina kun je doorklikken naar "alle recente discussies bekijken".
Op je telefoon heb je onderaan een rij icoontjes. Wanneer je op het tweede van links klikt (de twee tekstballonnetjes), zie je een twintigtal recente discussies. Onderaan heb je de mogelijkheid tot 'meer laden'.
Computer + telefoon: Via het tabblad 'Overzicht' zie je per categorie de meest recente discussie uitgelicht.
Mogelijk zoek je liever op categorie?
Als je een specifieke categorie zoek, zoals een Hebban leesclub, een blog, een topic of boekenpraat, klik dan in het Hebban-lint bovenaan op Overzicht. Op de telefoon is dit te vinden door onderaan in het lint te klikken op de twee etiketten (tweede van rechts). Je ziet dan alle categorieën in een mooie tabel. Het meest recente artikel in die specifieke categorie is uitgelicht. Als je klikt op zo’n categorie, zie je alle recente artikelen, leesclubs of blogs onder elkaar staan en kun je fijn scrollen om het juiste artikel (terug) te vinden.
Is er ook een overzicht van alle leden (on- en offline?)
Bovenaan de pagina in de onderwerpenbalk zie je een icoontje met poppetjes plus het woord Online. Als je daarop klikt zie je wie er op dit moment aanwezig is. Op de telefoon staat dit onderaan rechts in het lint (de balk) met icoontjes.
Wat is het symbool met vierkantje en pen, rechts van de nachtmodus button?
Draft. Dat symbooltje met vierkantje en pen dient niet om nieuwe blogs of topics aan te maken (of reacties te schrijven). Als je een blog of topic hebt opgeslagen en nog niet geplaatst, dan kun je dat daar terugvinden (drafts).
Hoe zit het met concepten?
Een concept wordt op het forum 'Draft' genoemd. Als je een blog of topic hebt opgeslagen en nog niet geplaatst, dan kun je terugvinden bij het icoontje met vierkantje en pen. Let op: deze drafts zijn nog niet geheel stabiel en kunnen verdwijnen of blokkeren als het lang blijft staan, of als er vaak in gewerkt wordt, vaak opnieuw geopend, voordat het definitief geplaatst wordt.