Toen ik in de brochure van Deltas de graphic novel van Pride & Prejudice zag wist ik dat ik die wilde recenseren. Ik luisterde het boek een aantal jaar geleden en kon het toen niet echt heel erg waarderen, ik schreef er destijds het volgende over in mijn blog.
Quote: Na een opmerking onder een blog waarin geopperd werd Pride & Prejudice, oftewel Trots & Vooroordeel te lezen zocht ik het boek op tussen de luisterboeken van Storytel. Ik selecteerde drie Engelse versies en een Nederlandse, na het beluisteren van de fragmenten vielen twee Engelse versies af, de stemmen vond ik vreselijk. De versie die overbleef begon prettig maar na een uur kreeg ik de neiging mijn telefoon in de sloot te gooien waar ik net al luisterend langs wandelde. Dan maar de Nederlandse versie proberen, deze stem bleek erg prettig, Lot van Lunteren haar stem blijft ook prettig op versneld afspelen. Natuurlijk is het verhaal bekend, nou ja wellicht enkel in grote lijnen, maar eigenlijk is de samenvatting, met spoilers, op wikipedia wel precies spot on.
Want hier worden de eindeloze roddels en het geleuter niet benoemd, daar werd ik op een gegeven moment wel kriegel van, dat vreselijke geroddel en geklets en het invullen van de gedachten van andere mensen. Maar Elizabeth is best een leuk persoon en maakt een mooie groei door in het boek. Ik waande me in elk geval even terug in de tijd, ben overigens blij dat ik nu leef en niet toen! Voorgelezen door Lot van Lunteren.
Maar een graphic novel kan ik dus heel erg waarderen, ik las er al meerdere, soms via de bibliotheek maar ook kregen een aantal een plek in mijn, dan wel mijn dochter haar, boekenkast.
Daarnaast woonde ik begin september de lezing van Karin Quint over Jane Austen bij en ben ik Jane en haar schrijfstijl met andere ogen gaan bekijken. Het was juist een heel moderne manier van schrijven die zij had, want ze beschreef het leven van toen zoals het was, met dus de roddeltjes en het geklets. Ik nestelde me dus met een grote beter thee en de graphic novel in mijn leesstoel en kwam daar voorlopig niet uit!

Over het boek
Wordt opnieuw verliefd op een van de mooiste liefdesverhalen ooit geschreven.
Miss Elizabeth Bennet heeft vier zussen en een moeder wier grootste zorg het is om een echtgenoot voor haar dochters te vinden. Wanneer de vermogende Mr. Bingley samen met zijn vriend Mr. Darcy naar Netherfield komt, ziet Mrs. Bennet de perfecte kans voor haar meisjes. Terwijl Jane halsoverkop verliefd wordt op de vriendelijke Mr. Bingley, beslist Elizabeth dat ze haar hart nooit ofte nimmer zou kunnen geven aan een man die zo trots en arrogant is als Mr. Darcy. Maar soms schuilt er achter trots een onverwachte tederheid.
Deze prachtige hervertelling van Pride and Prejudice neemt je mee naar de 19e eeuw. De wondermooie illustraties brengen de satirische stijl en het pionierswerk van schrijfstel Jane Austen tot leven. Een tijdloos verhaal, nu verteld als graphic novel. Dit boek mag niet ontbreken in jouw klassieke collectie.
Over de auteur
Jane Austen was een prominente Engelse romanschrijfster van wie het werk nu deel uitmaakt van de westerse literaire canon. De vorm en dramatische inhoud van haar fictie vormen een sterk contrast met het teruggetrokken leven dat ze in werkelijkheid leidde. Haar realisme, bijtend sociaal commentaar en haar gebruik van de vrije indirecte rede, een tot dan toe weinig gebruikte stijlfiguur, heeft ervoor gezorgd dat ze één van de meest gelezen en meest geliefde schrijvers in de Engelse literatuur is geworden.
Over de illustrator
Tara Spruit werkt als kunstenaar, digitaal illustrator en striptekenaar en is woonachtig in Nederland. Ze heeft gewerkt aan karakter-ontwerp, strips, boekillustraties en boekomslagen. Momenteel werkt ze als maandelijkse Fairyloot-themakunstenaar en aan verschillende graphic novels. Als ze niet bezig is met tekenen, droomt ze over fantasiewerelden en historische kledingstukken.
Tekstbewerking
Claudia Kühn is in Berlijn geboren en groeide op in het Ertsgebergte. Na haar studie werkte ze als dramaturg, docent en auteur. Ze bewondert de schrijfkunst van Jane Austen. Als ze alle romans van Austen gelezen heeft, begint ze weer van voren af aan. Claudia woont momenteel met haar gezin in Berlijn.
Mijn leeservaring
Zoals ik al in mijn intro schreef ik heb het hele boek in een ruk uitgelezen. Turend naar de mooie illustraties, waarbij de summiere teksten het verhaal heel mooi tot leven brachten. Natuurlijk blijft het verhaal hetzelfde, daar veranderd niets aan, maar de personen komen zo mooi tot leven door de prachtige illustraties, de gezichtsuitdrukkingen van Elizabeth, de omgeving, de kleding. Je waant je echt helemaal in die tijd. Het is een boek wat je zeker vaker oppakt en al kijk en geniet je dan alleen maar van de mooie tekeningen. Je wordt hier instant vrolijk van vind ik.
Boekdetails:
⦁ Pride & Prejudice Graphic Novel
⦁ Uitgeverij: Centrale Uitgeverij Deltas
⦁ ISBN 9789044769333
⦁ EUR 29,95
⦁ Verkrijgbaar in de boekhandel en online
Ik bedank Centrale Uitgeverij Deltas voor het mij toegezonden recensie-exemplaar.
Op Hebban kwam ik nog een aantal leuke artikelen over Jane Austen dan wel Pride & Prejudice tegen:
Andere klassiekers die uitgebracht zijn als graphic novel:

Terug naar de inhoudsopgave van mijn blog