Hoihoi… even geveld door de griep maar hier ben ik weer voor de laatste loodjes!
• Stel je voor dat jij bij een etentje tegenover Christine/Jonas/Anne/Wieger (kies maar) zou komen te zitten en jullie raken in gesprek, wat zou je doen, laten, zeggen, vragen?
Nou ik zou ze weleens bij elkaar willen zetten en dan een kringgesprek (nou ja misschien zonder Jonas omdat het voor hem mss te pijnlijk zou zijn). De drie volwassenen in ieder geval en ik ben benieuwd naar hun dynamiek. Waar ze zelf de geheimen en misschien zelfs leugens in stand hielden, zou ik voor de openheid gaan. dus alledrie….. wat is de achtergrond van deze mensen? Welke beeld van relaties hebben zij van huisuit meegekregen en hoe heeft dat doorgewerkt in hun volwassen leven? Zou interessant zijn denk ik voor de anderen om dat ook te horen…. En zo kom ik op het volgende: liever zou ik een gesprek met de vader en moeder van Christine hebben. Wat is daar in die relatie allemaal gebeurd dat Christine nu eigenlijk hetzelfde pad bewandelt? Wat is er doorgegeven? Werd er toen wel open over gesproken of is het zwijgen er met de paplepel ingegoten?
• Stel je voor dat jij redacteur bij een uitgever bent en jij krijgt dit verhaal onder ogen, wat zou jij er mee doen?
Tja kan ik daar nu nog objectief over oordelen? Het is een hit dus als uitgever zou je gek zijn als je het niet publiceert. Toch heb ik ook wel wat twijfels over de kwaliteit van het boek. Ik vind het nogal rechttoe-rechtaan. Ik mis een zekere gelaagdheid. Maar goed, het gaat hier om een memorie en daar hoeft die gelaagdheid waarschijnlijk ook niet in te zitten.
Verder ben ik ook niet zo onder de indruk van haar stijl. Hmmm misschien ben ik wel erg negatief en achterdochtig maar ik vraag me af of het boek ook zoveel aandacht had gekregen als het hier een geheime relatie betrof met een niet-bekende Nederlander (‘Wieger’ was in bepaalde kringen natuurlijk heel bekend!). En ook Christine zelf zit in een bepaald wereldje (eerst de tv-wereld en daarna een Uitgeverij)….. dat heeft haar denk ik in ieder geval geen windeieren gelegd……
• Stel dat jou gevraagd wordt om een aanprijzing voor op de voorkant te schrijven, wat zou jij op het boek zetten? Ja, ja, we weten dat we zo’n opmerking voorop eigenlijk niet leuk vinden, maar de vraag wordt toch aan jou gesteld. Schrijf gerust op wat je voelt
Geheime liefde als warme deken over oude pijn