"Ik ben geen manager. Ik ben een Inspirator.” Herinner je je deze commercial nog? In een reclame voor cup-a-soup leidt een positief ingestelde manager de kijker rond in een bedrijf centraal waar mental coaching en zelfontplooiing omarmd worden en waar een hele afdeling op sabbatical is. Als manager Sjors geniet van zijn vier-uur-cup-a-soup-momentje wordt hij onderbroken door een medewerker en laat hij zijn masker vallen: “Nu even niet! Kunnen jullie dan ook helemaal niets alleen!” Deze reclame steekt de draak met zo’n gekunsteld optimistische werkomgeving vol mensenmensen. Ik ben er een beetje allergisch voor. Toch maken we op het werk een vergelijkbare transitie door. Medewerkers krijgen meer regie over hun ontwikkeling en loopbaan en dat vraagt een ander type leidinggevende. Sinds kort heb ik een nieuwe leidinggevende, die minder stuurt en meer coacht. En stiekem vind ik dat heel erg fijn. Als iemand aan de juiste knoppen draait, geeft dat een boost en is het werk leuker. Blijkbaar heb ik een Inspirator nodig.
Ook op leesgebied kan ik een zetje gebruiken. De laatste maanden gaat het lezen moeizaam. Het ontbreekt me aan motivatie en vooral inspiratie. Ik pak diverse boeken op en ik leg ze één voor één aan de kant omdat ik er toch geen zin in heb. Mijn reading challenge ga ik voor het eerst niet halen. De officieuze checklist weet me niet uit te dagen. LUEK is een compleet fiasco. Ik heb de fut niet om me op te geven voor een leesclub. Het algoritme van Instagram laat me steeds dezelfde influencers en dezelfde content zien. Waar voorheen Hebban en de lezerscommunity onverwachte boeken op mijn pad brachten, kan ik het daar (of hier) niet vinden. Want ik zit of hier op het forum of ginds op de website en de kloof tussen beiden is groter dan ik had gehoopt. Ik mis een Inspirator die heel enthousiast in een weekopening een nieuw uitgekomen boek aanprijst of een enthousiaste lezersreactie onder een tiplijst. "Kun je dan helemaal niets alleen?", hoor ik baas Hebban Sander roepen. Jawel! Dat kan ik. Ik wil het alleen niet alleen doen. Samen is het leuker. We doen meer ideeën op, spreken elkaar bemoedigend toe als het even niet lukt en gaan samen de diepte tijdens een leesclub. Ik heb één of meer inspirators nodig om het leesvuur weer aan te wakkeren. Waarschijnlijk zijn ze er nog steeds - ergens op Hebban, op het forum of in de app. Ik kan ze alleen niet altijd vinden. Ik heb goede hoop dat het goed komt. Ik merk dat de Crew kleine wijzigingen in mails en artikelen aanbrengt en hopelijk vind ik binnenkort het vuur weer. Helaas zie je dat nog niet terug in september. Ik las zeven boeken - een enkel inspirerend, de meeste niet echt.

Skyla werkt in een chique resort. Ze is plussize en nog maagd. Drew, de broer van de eigenaar, neemt tijdelijk intrek in het resort. Kobo plus dacht dat dit boek bij me paste. Het is een spicy biljonair/age gap romance van twee personages die op het eerste gezicht weinig gemeenschappelijk hebben. Hij is miljardair, weduwnaar, heeft een tienerdochter en is eind dertig. ZIj is begin twintig en heeft geen cent te makken. Eigenlijk hou ik niet van die Assepoester verhalen, waarin de rijke man het arme meisje te hulp schiet en waar ze als een blok vallen voor elkaars oogverblindende verschijning. Mijn belangrijkste bezwaar tegen dit verhaal is dat de karakters nergens gelijkwaardig zijn. Hij beschermt haar op een betuttelende wijze óf gebruikt haar als voetveeg en zegt daarna sorry. Het voelde voor mij als machtsmisbruik. Echt medelijden had ik niet met Skyla. Ze voelt er niets van. Ze is, net als de ander karakters, gemaakt van bordkarton.
2 sterren
Playlist:
- Old Money - Lana del Rey
- Moon Song - Phoebe Bridgers
In vrijwel elke boekwinkel waar ik kwam, lag deze thriller prominent uitgestald. Het verhaal speelt zich af in Zuid-Limburg en dat wekte mijn interesse. Alex Nievelsteijn gaat na een traumatische ervaring bij de politie in Amsterdam terug naar zijn roots in Zuid-Limburg. Hij gaat een coldcase team leiden. De eerste zaak betreft een vermissingszaak. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Alex, afgewisseld met het perspectief van Kelly, het slachtoffer. Het is een behoorlijk luguber verhaal met gruwelijke details over de werkwijze van de sadistische dader. Ik kreeg er af en toe koude rillingen van. Het thrillergedeelte van het boek is dik in orde. Ook de setting is tof. Ik kon helaas de vergelijking met de serie Q van Jussi Adler-Olsen niet uit mijn hoofd krijgen. Ik zag vrij veel overeenkomsten en de meeste plotwendingen zag ik aankomen. Bovendien zijn de personages, net als in het eerste boek van september, heel vlak en bijna karikaturaal. De 'locker room talk' van hoofdpersonage Alex stuitte me tegen de borst. Het gaat over borsten, billen, te strakke kleding, of de ouders wisten dat hun dochter er zo bij liep. Misschien is het bewust gedaan door de auteur en komt Alex in een vervolg tot inkeer. Ik ga me er niet meer aan wagen.
2 sterren
Playlist:
- Psycho killer - Talking heads
- So cruel - U2
Indy vierde met haar ouders jaarlijks vakantie op een ranch in Montana. Ze bouwt een vriendschap op met West, de zoon van de eigenaar. Op het moment dat de vriendschap lijkt uit te groeien tot liefde, verliezen ze elkaar uit het oog. Jaren later keert Indy terug naar de ranch. Dit keer niet als gast, maar als eigenaar van de ranch. Dit is een fijne rechttoe rechtaan cowboy romance waarin hoofdstukken van nu worden afgewisseld met hoofdstukken uit het verleden vanuit het perspectief van Indy en van West. Het zijn sympathiek en vrij nuchtere personages die een mooie groei doormaken. Je gunt ze een tweede kans in de liefde en er er is genoeg te zwijmelen. Naast de stoere mannen, de paarden en het harde werken gaat het boek over familiebanden, ziekte en rouwverwerking. Hoewel ik wist wat er aan zat te komen, heb ik keihard gejankt. Een teken dat het boek me opslokte.
4 - 4,5 sterren
Playlist:
- The Weight - Danny Vera
- Cowboy like me - Taylor Swift
Op de hoogste heuvel van het rijk Traum staat Aisling Cathedral. Hier wonen zes Zieneressen en hun priesteres. Een naam hebben ze niet, alleen een nummer. Door te verdrinken in een heilige bron, dromen de zieneressen de toekomst van degene die de kathedraal bezoeken. Zes, oftewel Sybel, droomt van de tijd die aanbreekt als hun aanstelling erop zit. Vlak voordat het zover is, verdwijnen de zieneressen één voor één. Zes roept de hulp in van de nieuwe koning en zijn ridders. Rachel Gillig schiep een bijzondere en originele wereld met unieke wezens, magische voorwerpen en levende waterspuwers. Deze gothic fantasy is heel beeldend geschreven. Ik zag de scènes als een film aan me voorbij trekken. Af en toe dacht ik zelfs de rottende, misselijkmakende geur van het water te ruiken. De personages zijn goed uitgewerkt. Vooral Sybel moet ontdekken wie ze is buiten de muren van de kathedraal en dat gaat met de nodige ups en downs. Over het algemeen heeft dit verhaal een donkere sfeer. Bartholemew, de waterspuwer, zorgt voor een lichtere toets. Helaas eindigt het met een enorme cliffhanger en is het wachten op deel twee.
4 sterren
Playlist:
- The Curse - Agnes Obel
- Nightcall - London Grammar
Louise ontvluchte een aantal jaar geleden haar heksenkring en dook onder in de stad Cesarine. Ze steelt om haar hoofd boven water te houden. Magie gebruiken is te riskant en dat doet ze dan ook niet meer. Heksen worden in de stad opgejaagd en vermoord. Reid is een chasseur, een heksenjager, en één van de meest fanatieke. Door een speling van het lot worden Lou en Reid gedwongen om met elkaar te trouwen. En ja wat daar van komt, laat zich wel raden. Cesarine deed me denken aan het vroege New Orleans, vooral vanwege het gebruik van Franse woorden. In het begin is het even wennen vanwege de onbekende terminologie. Heks en jager is vermakelijk en je leest er vlot doorheen. En dat is ook meteen het grootste probleem. Het leest lekker, het heeft humor en het is spannend. Het blijft alleen een beetje vluchtig en een maand later kan ik me weinig herinneren van hetgeen ik gelezen heb. Of ik doorga met deel twee, weet ik nog niet. Toch was dit zeker niet slecht.
3,5 - 4 sterren
Playlist:
- Spark - Tori Amos
- Hounds of love - Kate Bush

Maya is 23 en al jaren lang verliefd op Conor Harkness, 38 jaar en de beste vriend van haar oudere broer. Wanneer haar broer gaat trouwen op Sicilië, zitten Maya en Connor een week lang op elkaars lip. Problematic Summer Romance is het vervolg op Not in Love. Dat laatste boek las ik niet uit. Toch is dit boek goed los te lezen. Het is een typische Hazelwood. Slimme, jonge vrouw valt voor slimme man. Het enige verschil met haar voorgaande boeken is het leeftijdsverschil tussen de personages. Ondanks de wederzijdse genegenheid heeft Conor hier veel moeite mee. En dat wordt benadrukt en herhaald en nog keer herhaald. Op een gegeven moment weet je wel dat hij 15 jaar ouder is en wordt de herhalende riedel enigszins irritant. Voor het overige is het een fijne feelgood met leuke personages in een heerlijk zomerse setting.
3 sterren
Playlist:
- Ti Sento - Matia Bazar
- Strani Amori - Laura Pausini
Rensing weet zijn hele leven al dat hij, net als zijn vader, slager wil worden. Wanneer hij van de slagersschool afkomt, zit hij vol ideeën. Hij weet alles van vlees en hij houdt van vlees. Hij houdt echter niet van mensen en dat maakt hem niet geschikt als ondernemer. De komst van een supermarkt en de dieprode verkoopcijfers dwingen hem om met de tijd mee te gaan. Zijn starheid zit hem echter in de weg en de slagerij open houden, wordt een groot gevecht: Rensing tegenover de anderen. Ik kocht dit boek op Boekfest en liet het meteen door de auteur signeren. De auteur noemde Patrick Süskind als één van zijn voorbeelden. Tijdens het lezen maakte ik in mijn hoofd de vergelijking tussen Rensing en het hoofdpersonage uit Het parfum. Want Rensing is net als Jean-Baptiste een einzelgänger, a-sociaal en geobsedeerd door zijn vak. Hij wil de beste slager van de wereld worden. Hij zit echter klem in een kleine dorpsslagerij. Deels kon ik begrip en medelijden opbrengen voor Rensing. Uiteindelijk overheerst een gevoel afschuw en ongeloof. Het over the top einde was gruwelijk, maar ook passend. Het was een onvergetelijke leeservaring waarin ik heen en weer geslingerd werd tussen het tragische en het komische.
4 - 4,5 sterren
Playlist:
- The Butcher's boy - Nathalie Merchant
- Eat your young - Hozier

Als je de playlist van september wilt beluisteren, klik dan hier. Mijn leesdip is nog niet helemaal voorbij. In de eerste week van oktober heb ik zelfs een week lang geen boek aangeraakt. Ook heb ik van een stuk of zes boeken het begin gelezen en ben daarna gestopt. De zin in lezen komt vast terug. In de tussentijd zoek ik inspiratie. Dus deel je tips hieronder. Tot volgende maand!