In deze wekelijkse rubriek zetten we telkens een Nederlandstalige feelgood auteur in de schijnwerpers en deze week is het podium voor Olga Hoekstra.

Olga Hoekstra (1980) is geboren Fries, maar verhuisde voor de liefde naar Enschede. Als jong meisje kon ze zichzelf uren verliezen in de bibliotheek in Leeuwarden, eerst op de kinderafdeling, later via de grote trap naar de kasten vol boeken voor volwassenen. Ze bouwde een trouwe fanschare op met haar thrillers en haar feelgood onder het pseudoniem Lis Lucassen. Daarnaast is ze docent creatief en journalistiek schrijven aan de Hogeschool Saxion in Enschede. Olga is moeder van drie dochters en woont met haar gezin in Twente.
Interview
Wanneer wist je dat je (feelgood)auteur wilde zijn?
"Dat wist ik toen ik zwanger was van mijn eerste dochter, inmiddels bijna vijftien jaar geleden (wauw!). Ik wilde mijn kinderen meegeven dat ze hun dromen moesten najagen, maar dan moest ik dat natuurlijk ook zelf doen. Toen ben ik dus gaan schrijven. Eerst thrillers en YA Fantasy en al snel kwam daar New Adult en nu ook (historische) feelgoods bij."
Wat is je grootste schrijfwens en/of schrijfdoel?
“Poeh, dat is een lastige. Stom gezegd denk ik dat ik al heel veel wensen heb bereikt. Ik zit bij de uitgeverij waar ik heel graag mee samen wilde werken (HarperCollins), mijn boeken vind je in de biebs en online, en De Jurk van Texel is ook in de boekhandels te vinden. Ik maak mensen (hopelijk) blij met mijn verhalen... Als ik dan toch iets zou moeten zeggen, zou een Bestseller 60-notering best wel tof zijn, ergens in de toekomst 😊. O, en stiekem zou ik het wel gaaf vinden als een van mijn dochters een van mijn boeken voor hun lijst zouden gaan lezen. Dat lijkt me zo geniaal. Als een docent dan zou vragen: 'wat denk je dat de auteur met deze passage heeft bedoeld' en dat zij dan zeggen: 'wacht even, ik bel mijn moeder wel even op, dan kan ze het zelf uitleggen' 😊."
Welk van jouw boeken zou je wel op het witte doek willen zien?
"De Jurk van Texel leent zich denk ik wel voor een gave verfilming, maar Mr. Stone zou ik ook wel op het witte doek willen zien, eigenlijk. "
Voor welke auteur ren je naar de winkel zodra er een nieuw boek verschijnt?
“Dat was heel lang Elle Kennedy, maar ook Colleen Hoover en Rebecca Yarros stonden op dat lijstje. Nu zou ik voor de volgende titel van Falun Ellie Koos naar de boekhandel rennen. Ik heb ontzettend genoten van Rouwdouwers, een prachtig literair debuut. O'ja, en voor wie ik sowieso heb gepreorderd (Wie stout is...) en naar de boekhandel hol, is Pieter Koolwijk. Mijn jongste dochter is heel groot fan, heeft al z'n boeken en vindt Gozert en Vlo en Stiekel geweldig. En wat een geweldige man is dat ook. Toen de jongste hem via Insta een berichtje stuurde omdat er stomme jongetjes uit haar klas haar hadden uitgelachen toen ze voorlas uit Vlo en Stiekel, reageerde hij ontzettend lief. Dat berichtje deed zo veel! Dus ook voor Pieter Koolwijk en z'n boeken rennen we graag naar de boekhandel. O'ja, en Thomas Olde Heuvelt natuurlijk... Al durf ik zijn boeken bijna nooit te lezen zelf. Boeken kopen is toch een andere hobby dan boeken lezen!"
Welke vraag zou jij aan je lezers willen stellen?
"Mijn vraag aan lezer zou zijn: aan welk boek heb jij de mooiste herinnering en wat is die herinnering dan? "
Wat is jouw antwoord op de vraag van Olga? Laat het haar en ons weten in een reactie onder het artikel.

Sanne las De jurk van Texel: "Een heerlijke roman over geschiedenis van eigen (zee)bodem"
In De jurk van Texel, een boek met twee tijdlijnen, volgen we in het heden archeologe Emilie van de Brandeele. Wanneer duikers in een scheepswrak voor de kust van Texel een jurk uit de 17e eeuw vinden die het water en de tand des tijds zeer goed heeft doorstaan, gaat ze als textielexpert naar het eiland om onderzoek te doen. Dit is een ultieme kans om toegang te krijgen tot het hoogleraarschap aan de Universiteit van Leiden. Maar eenmaal op het eiland blijkt ze tegen enige weerstand aan te lopen binnen het onderzoeksteam en bij de Texelse bevolking. Maar ook Emilies eigen familiegeschiedenis zit haar in de weg. Ondertussen groeit haar nieuwsgierigheid naar de jurk en wat er met de eigenaresse is gebeurd.
In het verleden, in 1652, staat het leven van Elisabeth van Baerle op het punt drastisch te veranderen wanneer haar vader beslist dat ze moet trouwen met een onbekende man aan de andere kant van de wereld. Wanneer ze bijna aan boord van het schip moet stappen dat haar naar haar nieuwe leven zal brengen, neemt ze een drastisch besluit.
Wat volgt is een afwisselend verhaal waarbij met regelmaat tussen het vertelperspectief van Emilie en Elisabeth wordt gewisseld. Er is een mooie en rustige balans gevonden tussen beide verhaallijnen. Zowel het gedeelte over Emilie in het heden, als dat over Elisabeth in het verleden zijn boeiend om te lezen en komen redelijk gelijk aan bod. Het is niet zo dat de spanning enorm wordt opgevoerd waardoor je het jammer vindt wanneer er een sprong in de tijd wordt gemaakt. Wel is er een rustig evenwicht tussen beide verhalen gecreëerd, wat De jurk van Texel een fijne roman maakt om in weg te duiken.
Ook de opbouw in de afzonderlijke verhaallijnen verloopt rustig, al staan beide vrouwen voor de nodige uitdagingen. Emilie had niet verwacht tegen weerstand van de Texelse bevolking aan te lopen. Vooral de duiker Joost die in het scheepswrak is geweest, maakt het haar moeilijk om haar werk uit te voeren. Maar ook met haar ouders verloopt het niet soepel. Gaandeweg wordt steeds een beetje duidelijker wat er aan de hand is terwijl Emilie ondertussen toenadering probeert te zoeken bij Joost. Elisabeth op haar beurt ontpopt zich van onwetend tienermeisje tot jonge vrouw, maar komt erachter dat zij niet degene is die beslissingen over haar leven maakt. De spanning is niet enorm en ook niet geheel verrassend, maar beide personages maken de nodige groei door en zijn boeiend om over te lezen.
Wat tijdens het verhaal duidelijk merkbaar is, en achteraf ook in het dankwoord valt te lezen, is het uitgebreide onderzoek dat schrijfster Hoekstra heeft gedaan. Ze bezocht de echte jurk op Texel, las uren over scheepswrakken en Nederland in de 17e eeuw en sprak met mensen van de opleiding Archeologie in Deventer. Dit alles komt het verhaal zeker ten goede. Moeiteloos ga je als lezer op in het boek en wissel je met gemak van verleden, naar heden en weer terug. Beschrijvingen van zowel de jurk, het doen van historisch onderzoek, als de setting op Texel in het heden en het Hollandse leven in het verleden zijn gedetailleerd waardoor ze getrouw op je overkomen. Het maakt dat je eenvoudig opgaat in beide verhaallijnen en geen twijfels hebt over de geloofwaardigheid ervan.
In De jurk van Texel proef je de jarenlange schrijfervaring van Hoekstra terug. Het verhaal leest fijn, zinnen zijn eenvoudig opgebouwd en het plot is niet moeilijk te volgen. Tel daar de interessante geschiedenis, leuke personages en wat romantiek bij op en je hebt alle ingrediënten voor een heerlijke historische roman.

LISTMANIA van de boeken van Olga Hoekstra
De jurk van Texel
Feelgood romans (als Lis Lucassen)
'Hitte'-serie
'California Campus'-serie
'Radio romance'-serie
'Misverstand'-serie
'Mr.'-serie
Dodenweg
Nevel
De naakte waarheid
Open & Bloot
Schrijf je eigen erotica (als Lis Lucassen)
De koningsboom (als Lis Lucassen)
'Hemels leger'-serie
Kort verhaal in een bundel
Ontluikende liefde
Onthulde geheimen (als Lis Lucassen)
In opstand (als Lis Lucassen)
Klik hier om naar onze startpagina te gaan.