Banner via ai
Welkom Bookerlezers!
De Shortlist Booker Prize 2025 is bekend!
De bekendmaking van de genomineerden heeft op 23 september plaatsgevonden. Uit 153 inzendingen heeft de jury bestaand uit Roddy Doyle voorzitter en winnaar van de Booker Prize in 1993, samen met Booker Longlist auteur Ayọ̀bámi Adébáyọ̀; de bekroonde actrice, producent en uitgever Sarah Jessica Parker; schrijver, omroeper en literair criticus Chris Power; en New York Times-bestsellerauteur en Booker Prize-genomineerde auteur Kiley Reid onderstaande 6 boeken geselecteerd.
Met zowel klassieke vertelvormen als romans die de grenzen van de verhaalstructuren verleggen, richt deze shortlist zich op de banden die families samenhouden. Van diepgaande levensvragen tot liefdesverhalen. Van familiesaga’s tot een verhaal over de rollen die we elke dag spelen – als partner, ouder, op het werk etc.
De geselecteerde boeken nemen de lezers mee van Hongarije naar Japan, van Italië tot de Verenigde Staten, van India tot Engeland, en bevatten vaak ontwortelde personages ver van de plaatsen die ze ooit thuis noemden.
De Booker Prize wordt al meer dan 50 jaar toegekend aan de beste werken, van schrijvers van welke nationaliteit dan ook, geschreven in het Engels en gepubliceerd in het Verenigd Koninkrijk en/of Ierland tussen 1 oktober 2024 en 30 september 2025.
De zes genomineerde boeken zijn:
• Flashlight van Susan Choi (Amerikaans)
• The Loneliness of Sonia and Sunny van Kiran Desai (Indiaas)
• Audition van Katie Kitamura (Amerikaans)
• The Rest of Our Lives van Ben Markovits (Amerikaans)
• The Land in Winter van Andrew Miller (Brits)
• Flesh van David Szalay (Hongaars-Brits)
Op 10 november zal de winnaar van de Booker Prize 2025 worden bekend gemaakt.
Bron: The Booker Prizes.com
Samenlezen is zoveel leuker en samen bespreken voegt zoveel toe aan je leeservaring en daarom ben ik net zoals de voorgaande jaren op zoek naar mensen die interesse hebben in de boeken van de Shortlist Booker Prize en mee willen lezen.
Hoeveel boeken je meeleest bepaal je zelf. Of je aan de discussie wilt deelnemen bepaal je ook zelf maar het is wel leuk om even te laten weten hoe je het boek ervaren hebt. Ik maak een aparte blog per boek die ik koppel aan deze blog waarin je je kunt aanmelden voor het meelezen.
Niet alle boeken worden vertaald naar het Nederlands. Van deze zes boeken zijn er tot nu toe twee vertaald naar het Nederlands. Hopelijk verandert dat nog de komende maanden. Mocht er geen vertaling aanwezig zijn, dan lezen we de Engelse versie.
Per boek geef ik hieronder aan wanneer we beginnen met lezen en wanneer we beginnen met bespreken. De bespreking zal bestaan uit maximaal 5 vragen per boek.
Agenda:
Startdatum lezen 01 december 2025 The Rest of Our Lives van Ben Markovits
Bespreken 02 januari 2026
Startdatum lezen 01 februari 2026 The Land in Winter van Andrew Miller
Bespreken 01 maart 2026
Startdatum lezen 01 april 2026 Audition van Katie Kitamura
Bespreken 01 mei 2026
Startdatum lezen 01 juni 2026 Flashlight van Susan Choi
Bespreken 01 juli 2026
Startdatum lezen 01 augustus 2026 Flesh van David Szalay *
Bespreken 01 september 2026
Startdatum lezen 01 oktober 2026 The Loneliness of Sonia and Sunny van Kiran Desai *
Bespreken 01 november 2026
• Ook verkrijgbaar in Nederlandse vertaling
Andere thema’s, andere boeken. Waar heeft deze jury voor gekozen? Wil je dat samen met mij ontdekken dan hoop ik jullie op 1 december (weer) te mogen begroeten als we starten met het lezen van het eerste boek. Ik wens jullie alvast heel veel leesplezier!
Karin Marcellina
Update 10-05-2025: De winnaar van de Booker Prize 2025 is Flesh van David Szalay!