Dat het zomer is, dat hebben we al gemerkt. En natuurlijk is de zomer een ideale periode om te lezen (net als de andere jaargetijden natuurlijk, maar die laten we nu even buiten beschouwing). En dat de zomer ook heel geschikt is voor een reeksje zonnige vragen, dat weten we al een paar jaar.

Ook in de zomer van 2025 luidt de eerste vraag: welk boek wil jij zeker lezen voor eind september?
GIGI

Hoewel ik me verheug op de zomer en op bergen leestijd, maak ik me wat zorgen over de Zomerse zekerheden. Net als andere jaren heb ik wat meeleesprojecten klaar staan, hoe zomers en zeker wil je het hebben, maar daar kan toch altijd een boek van doorschuiven naar een later tijdstip. Daarbij lees ik ook de vijf romans die genomineerd zijn voor de Hebban debuutprijs. Vandaar dat ik heel voorzichtig ben in mijn uitspraken. Ik kijk uit naar zeker tien tot vijftien titels maar als ik nu aangeef dat Ten oosten van Eden van Steinbeck uit zal zijn aan het einde van de zomer (liefst eerder) dan weet ik zeker dat ik die klepper ga uitlezen. Net dat extra zetje in de rug. Het verhaal is in ieder geval mooi, anders maar toch net zo prachtig als De druiven der gramschap, dus ik kan vooruit deze zomer.
FAMKE
Zomer? In mijn verbeelding!

Het Complot tegen Amerika van Philip Roth staat met stip op #1 van mijn zomerlijst. Deze ‘what-if’ over de gevolgen van electorale winst van Charles Lindbergh op Franklin Roosevelt bij de presidentsverkiezingen in 1940 trekt me vanwege het verbeeldingsspel met de Amerikaanse geschiedenis.
Voor het eerst uitgegeven in 2004 beleeft de roman in de VS momenteel een ware revival. En dat is niet zo gek: de huidige taal en oneliners van president Trump roepen herinneringen op aan die bekende ‘America First’ speech van Lindbergh in 1941. Dus zeker en heel veel zin in de cocktail van fictie en werkelijkheid, die Roth altijd zo goed kan serveren, en benieuwd naar de actuele spiegel van zijn roman.
TEA

Op 1 oktober gaan we met het k-g Het verdriet van België - Hugo Claus bespreken, dus wil ik het eind september gelezen hebben. Ter voorbereiding las ik Over Het verdriet van België door Cees Nooteboom en Hugo Claus. Het belooft wat, ik heb heel veel zin deze klepper te herlezen.
*WIL2
Zomer? Naar school, in Italië weliswaar!

Een click met je hond. Sinds begin juni hebben wij weer een hond: Tinus van een half jaar. Hij komt uit Spanje en doet al veel goed, maar moet ook nog een hoop leren, dus gaan wij binnenkort naar school. Daar werken ze met een clicker: een beloningssysteem voor de hond. Daar komt de nodige oefening en theoretische kennis bij kijken. Dus dit boek moet zeker uit willen we geen modderfiguur slaan, want uiteindelijk is het training voor de baasjes.
Daarnaast wil ik zeker Het Italiaanse meisje van Iris Murdoch lezen. Sinds kort is het opnieuw uitgegeven door Cosimo en daar heb ik een genummerd exemplaar besteld. Ik had al een oud tweedehandsje, maar ja, deze is natuurlijk mooier en valt hopelijk niet uit elkaar. Om het als het ware te verantwoorden, wil ik deze wel snel gaan lezen.
HARRIET

Eén ding is de komende zomermaanden wel duidelijk; ik zal mij zeker niet vervelen en aan boeken geen gebrek. Er liggen sowieso vijf hele mooie boeken van de shortlist van de Hebban Debuutprijs op mij te wachten om gelezen te worden. Van de andere boeken die ik klaar heb liggen voor deze maanden is Zomerlicht, en dan komt de nacht van Jón Kalman Stefánsson het boek dat ik zeker gelezen zal hebben tegen eind september. Nog niet eerder, moet ik met schaamrood op mijn kaken bekennen, las ik een boek van deze schrijver. Nu gaan we het lezen met mijn leesclub, dus een mooie gelegenheid om met deze schrijver kennis te maken. En wie weet smaakt het naar meer.
INE

Ja, ik weet het hoor. Ik ga een dik boek lezen. Ik weet zelfs welk, het staat al jaren in mijn kast. Ik zoek de titel even op in mijn ellenlange 'wil ik lezen'-lijst, want die schiet me nu even niet te binnen. Het is dan ook zo warm vandaag, daar kan ik niet zo goed tegen... Ik heb de tekstjes van de anderen even snel samengevat in een quote. Zou ik ze nog checken? Nee, veel te warm, ik heb vast en zeker de juiste kernwoorden zien staan. Maar Tea, die heeft er wellicht ook last van, van de zomerwarmte. Noten, in de zomer? Die horen toch bij de herfst - ocharme.
Het zingen van de tijd van Richard Powers! Dat is het boek dat ik ga lezen. Want dat heb ik beloofd. Maar aan wie? Het staat ergens zwart op wit op Hebban, dat weet ik nog wel. Maar waar? En er was een tegenprestatie. Als ik het tegen het eind van het jaar niet uit heb, dan gebeurt er iets vre-se-lijks op boekenvlak. Maar ik weet niet meer wat ik zou doen in dat geval. Het eind van het jaar is niet zo veraf als zo'n grote dreiging boven mijn hoofd hangt. Dus ik lees het deze zomer. Dat is zeker. Zomers zeker!
Hebben jullie een zomers zeker boek? Wat ga je zeker lezen voor eind september?
En merkten jullie het op? We kregen versterking! Famke en Wil2 zijn erbij gekomen! Van harte welkom!