Leeshollen, elke lezer heeft wel ergens een snoezelplek waar ze het liefst in verblijven wanneer ze aan het lezen zijn. Misschien het enige rustige plekje in huis, of net een plekje waar achtergrondmuziek kan spelen. Een lichtrijk plekje of net een donkere plek met die ideale staande lamp en aan de andere kant van de kamer een houtkachel die knisperend de houtblokken in as veranderd. Een goedzittende stoel, omgeven door boekkasten, zodat je weet dat je moet doorlezen want al die andere ongelezen boeken staan je aan te staren.
Stel je nu eens voor dat je een leesplek hebt waar rust het hoofdthema is. Omgeven door de rust van de natuur met een uitzicht om U tegen te zeggen. Gezelligheid ten top en knus om te zitten. Mijn laatste gelezen/bekeken boek liet me aan bovenstaande denken. Ik las Cabin Fever, uitgebracht door uitgeverij Gestalten.
Cabin Fever is een Engels fotoboek dat gaat over gezellige houten huisjes die zich overal ter wereld kunnen bevinden. Voor mezelf vond ik de mooiste en gezelligste toch meer naar het noorden. Zweden, Noorwegen, Lapland en Ijsland.
Cabin Fever gaat niet enkel over de houten huisjes maar ook over het achterlaten van het drukke stadsleven en terug te keren naar de rust van de natuur. Over het achterlaten van stress om tot rust te komen en het opgeven van bepaalde luxe elementen.
Zeer mooie foto’s op groot formaat. Foto’s die het gevoel perfect weergeven die je ervaart als je in die blokhut verblijft. De soms speciale vormen die echte kunstwerken maken van een houten huis.
De tekst is opgesteld in het Engels en doet zijn werk uitstekend. Info over waar de hut zich bevindt , info over de architect en het waarom van die hutten. Die ene hut zou ik nu wel niet graag bezoeken in de winter aangezien ze niet geïsoleerd is om zo dicht mogelijk bij de natuurelementen te zitten. Dat kan niet goed zijn voor mijn boek.
Mijn voorkeur gaat echt wel uit naar die minimalistische hutten. Niet te futuristisch of te modern. Een ouderwetse houten hut met een goed bed, een kitchenette om te koken, een douche en een goeie leeszetel. Wel graag met ergens een muziekinstallatie want luister wel nog graag een streepje muziek bij het lezen. Alhoewel mijn vrouw Hardcore nu niet echt als muziek beschouwt.