Het café is nu twee weken open. Zoals beloofd is het tijd voor de eerste (voorpret)vraag. Je hoeft het boek nog niet uit te hebben. Daarom ook geen spoilers alsjeblieft. Wel is het voor deze vraag goed om de eerste pagina's gelezen te hebben 😊
Vraag 1 | het begin
1a. De opdracht luidt: Voor mijn moeder, mijn oma, mijn overgrootmoeder en alle moeders van wie wij de naam niet kennen. Wat doet deze opdracht met je verwachtingen van dit boek?
1b. De eerste zin gaat als volgt: 'Tjanting, zo heet ik al zo lang ik mij kan herinneren, dus jullie mogen mij ook zo noemen. Wat ooit de bedoeling van die bijnaam was, weet ik niet. Enige gelijkenis met een tjanting, een batikpen, kon ik tot voor kort niet bespeuren.' Wist jij gelijk wat een batikpen is? Wat vind jij van deze opening(szin)?
1c. De ontwikkelingen die Tjanting aanzetten om Isah's verhaal op te schrijven, hoe zie jij deze vanuit jouw perspectief? Heeft Tjanting gelijk dat zonder haar verhaal Isah's naam wordt vergeten en haar bestaan wordt ontkend?
1d. Er komen vest wat Indonesische termen/woorden langs op de eerste pagina's. Wat doet dit met de leesbaarheid van het verhaal voor jou?

Bron: pixabay. Gezocht op batikpen.
Heel veel plezier met het beantwoorden!