3a. Heb je een beeld gekregen van de voodoo-cultuur? Of was het slechts een tipje van de sluier, wellicht omdat de auteur zelf ook niet diepgaand is toegelaten in de cultuur en ze eer gewoonweg niet meer informatie over heeft kunnen verzamelen tijdens haar eigen reis naar Benin?
Ik denk dat we slechts een tipje van de sluier hebben gezien. Ik kan me wel vinden in wat eerder hierboven is gezegd dat de voodoo vooral diende als decor voor het verhaal van 2 getroubleerde mensen. Het is vrij oppervlakkig gebleven, al moet ik ook zeggend dat ik er helemaal niks van wist, dus heb meer beeld dan voor herlezen van het verhaal. Het is wel een interessant decor overigens.
3.b Vind je dat de impact die de voodoo-rituelen op de aanhangers en met name Alex en Valerie heeft goed naar voren komt? Ik denk dat met name de impact op Alex wel duidelijk is het feit dat zijn personage 3 identiteiten heeft is daar wel beeldend voor. Voor Valerie is dat veel minder duidelijk. Het zou kunnen dat haar overlijden gevolg is van Voodoo, maar ze was daarvoor ook al zwaar beschadigd dus misschien was haar zelfdoding wel onvermijdelijk. Dat is voor mij het grote vraagstuk na het lezen van het verhaal. De al dan niet onvermijdelijkheid van haar dood.
3.c Ik zie zelf de voodoo niet als hoofdonderwerp van het verhaal, maar meer als kapstok waaraan de psychische gesteldheid van de hoofdpersonages wordt opgehangen. Dat ik niet veel inhoudelijke informatie over voodoo kreeg, stoorde me dan ook niet. Hoe hebben jullie dat ervaren?
Het stoorde me niet maar mijn verwachting was anders op basis van de kaft. En dan voelt het toch wat teleurstellend of zo achteraf.