3a
Het begrip Voodoo heeft voor mij na het lezen van dit boek, meer inhoud gekregen. Ik wist er werkelijk niets van af, heb nu wel wat meer beeld. Ik voel me in dit verhaal verbonden met Valerie en vindt haar beschrijvingen en onderzoeken boeiend. Zonder direct een oordeel te hebben onderzoeken wat deze cultuur inhoudt en betekent voor een samenleving. Dat brengt je dichterbij, maar nooit een insider. De Voodoo- cultuur verbindt mensen, maar heeft ook een griezelige kant. Dat laat Alex ofwel Xela zien. Waar de buitenstaander en de insider elkaar ontmoeten neemt het verhaal een wending. De psychologische verwikkelingen gaan meer de boventoon voeren , de gevaarlijke kant van deelname aan Voodoo wordt zichtbaar. Het doet me denken aan een sekte.
3b
Het is duidelijk dat de impact van de voodoo-cultuur op Alex / Xela heel groot is. Hij is zichzelf daarin kwijtgeraakt, hij volgt de rituelen en is niet meer in staat een eigen wil te manifesteren. Dat maakt de ontmoeting met Valerie duidelijk. Zij blijft meer aan de buitenkant, blijft als een onderzoeker observeren. Ook zij raakt zichzelf echter kwijt wat meer indirect te maken heeft met Voodoo. Ze kan Alex niet bereiken, Voodoo staat er tussen. De impact hiervan op haar is zo groot dat het haar het leven kost.
3c
Ik vond de combinatie van informatie over de voodoo-cultuur met de verwikkelingen in de relatie tussen Valerie en Alex, juist wel prettig. Ik heb niet de behoefte een studie te maken van deze cultuur, het was meer mijn intentie om de waas van geheimzinnigheid wat weg te kunnen nemen. Dat voor mij in ieder geval goed gelukt.