FamkeLaLiseuse FamkeLaLiseuse Vraag 1: Welke cover spreekt je het meest aan? Welke past wat jou betreft het best bij onze roman?
Hi deze vraag is interessant, omdat er blijkbaar al meerdere covers zijn. Aangezien ik erg gewend ben aan onze cover, vind ik deze nog steeds het mooiste. Of het ook de lading dekt weet ik eigenlijk niet zo. Ik snap de Engelse versie wel en doet mij meer Oosters aan door de achtergrond en de gouden kleur. De Duitse cover is heel strak en daarom voor mij goed leesbaar van een afstand.
Nederlandse cover:
Persoonlijk houd ik er van vrije losse dikke penseelstreken in de schilderkunst. Hoe groot het doek is , is natuurijk niet te zien. De kleur goud valt op en een liggende vrouw op een soort tafel is wel voor je fantasie. Kan juist verleidelijk zijn of onderdanig of verval.
De Nederlandse versie is meer artistiek en de derde versie vnd ik een beetje The Great Gatsby.
Engelse cover:
Deze drukke cover is een schilderij van een Iraanse kunstenaar Ebrin Bagheri en bevalt mij ook wel. Meer een verwijzing naar Iran dan de VS. De dame heeft een vrij open gewaad aan en is ook wel een verwijzing naar het verhaal.
Duitse cover:
Bij de Duitse cover is er een een afbeelding gebruikt van het Internet (goedkoper?) en vind ik een illustratief beeld. Het is een Iraanse vrouw met een hijab en een blik van hoop.
Voor mij toch minder aantrekkelijk omdat het te simpel is en niet uitnodigend.
FamkeLaLiseuse Bonusvraag: Wat vind je van het werk van Ecevit? Doet het je ergens aan denken?
Ik vind het een interessante jonge kunstenaar uit Turkije. Ik ken niet zoveel moderne kunst uit Turkije. Het is heel expressionistisch en figuratief. Het heeft veel. te maken met fashionart en veel vrouwen portretten. Dat verkoopt goed meestal. Eigenlijk mis ik de inhoud en vind het vooral decoratief. Wel knap hoe hij kleuren toepast in zijn werk en een aantal doeken op zijn insta zijn erg goed gelukt. Van de werken hierboven spreekt mij de bibliotheek het meeste aan door het perspectief en de vrolijkheid.
Spending a period of his life in Paris, France; Cologne, Germany; and Amsterdam, the Netherlands; interessant dat hij ook hier heeft gewoond. Niet in Londen zoals de auteur.
Het werk met de fiets is natuurlijk uit zijn periode in Amsterdam, Bicycle in Amsterdam heet het werk (2017).