Week 44, we hebben te maken met drukke dagen. Barbara en Jeanet waren ziek, en Marieke tobt met een zieke kat. Gelukkig kunnen we wel luisteren. De hoogste tijd voor een nieuwe blog: Wat luisteren wij nu.
Helma
Voor het naluisterwerk van Thinium las/luisterde ik Licht over de stad van Margreet Maljers. Ik weet dat Maljers een zogenaamde Christelijke auteur is, dus ik was even bang dat ook het geloof een rol in het verhaal zou spelen. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee, maar persoonlijk ben ik daar minder van gecharmeerd. Mijn angst was ongegrond. Het was een mooie roman die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal begint in 1943 en volgt de personages tot het einde van de oorlog. Hoofdpersoon Elja van Lier en haar tantes runnen een textielzaak waar ze af en toe ook onderduikers herbergen. Tot Elja's afschuw blijkt een Duitse officier romantisch in haar geïnteresseerd te zijn en dat terwijl ze verloofd is met Evert die actief is in het verzet. Het maakt deel uit van het verhaal, maar gaat eigenlijk veel meer om medemenselijkheid in tijden van oorlog. Het boek heeft me positief verrast. Maljers heeft een fijne schrijfstijl en de stem van Marjolein Algera maakt het boek erg fijn om te luisteren.
Nu het slechter weer wordt, heb ik ook mijn haakwerk weer opgepakt en daar horen ook luisterboeken bij. Ik koos voor The Southern Bookclub’s Guide to Slaying Vampires van Grady Hendrix. Door de cover die er een beetje feelgoodachtige uitziet was ik een beetje op het verkeerde been gezet. Ik verwachtte een soort cosy vampierenverhaal, maar dat was het totaal niet. Het had eerder de sfeer van een verhaal van Thomas Olde Heuvelt. Alles behalve cosy dus. Het lichtpuntje in het voorspelbare leven van hoofdpersoon Patricia Campbell is haar leesclub: een hecht groepje vrouwen die elkaar vinden in hun liefde voor true-crime en thrillers. Tijdens hun bijeenkomsten gaat het zowel over seriemoordenaars als het moederschap, hun huwelijk, en de buurtroddels. Als de knappe vreemdeling James Harris in de buurt komt wonen om voor zijn zieke tante te zorgen, raakt Patricia behoorlijk van hem gecharmeerd. Maar iets aan hem klopt niet. Hij heeft geen bankrekening, hij komt overdag niet buiten, en Patricia’s demente schoonmoeder beweert bij hoog en bij laag dat ze hem kende toen zij nog een jong meisje was – onmogelijk. Behalve een vampierenverhaal is het ook een verhaal over hoe de vrouwen door hun mannen afhankelijk en klein worden gehouden tot ze het heft in eigen hand nemen. Geweldig voorgelezen door Christel Schimmel. Een stem waar ik graag naar luister.
Op dit moment luister ik naar The love haters van Katherine Center. Ik ben net begonnen, dus ik kan er nog niet zoveel over zeggen. Het is een soort beauty en the beast verhaal, waarbij de beauty in dit geval de man is en hoofdpersoon Katy zichzelf (aangepraat door haar stiefmoeder) lelijk en dik vindt. Dat ze door haar vriend gedumpt is, werkt ook niet echt fijn voor haar zelfbeeld. De schrijfstijl is humorvol en de stem van Kirsten Fennis past daar prima bij. Ik heb niet eerder een boek geluisterd dat door haar is voorgelezen, maar het zal zeker niet het laatste boek zijn.
Jeanet
Ik lig met griep op bed, dus van mij een kleine bijdrage aan dit artikel
De dievenspelen van Kayvion Lewis lag op de stapel met ingepakte boeken voor de #25booksin2025challenge. Bij Storytel was deze te downloaden. Nog een half uurtje en dan is het uit. Het is ingesproken door Venny Lugard, ze heeft een prettige stem.
Hierna ga ik luisteren naar Mathijs Deen zijn nieuwste boek Gras. Het is door hem zelf ingesproken. Hij heeft een fijne stem om naar te luisteren.
Barbara
Er zijn schrijvers waar ik me extra op verheug wanneer zij met een nieuw boek komen. Een daarvan is de Noorse schrijver Jo Nesbø (bekend van zijn Harry Hole serie, die ik overigens nog steeds mis). Zijn laatste boek heet Minnesota; het audioboek van ruim 11,5 uur verscheen 21 oktober jl. (o.a. bij Storytel).
"Iedere moordenaar heeft een verhaal. On het te vertellen moet hij eerst gepakt worden"
Als een crimineel in de straten van Minneapolis wordt neergeschoten, wijst alles naar een Lone Wolf, een onbekende sluipschutter die direct na de moord in het niets verdwijnt. Als de schutter opnieuw toeslaat, wordt detective Bob Oz ingeschakeld om de zaak op te lossen. Naarmate het aantal slachtoffers stijgt, maakt Oz zich steeds meer zorgen. De seriemoordenaar doet hem namelijk denken aan iemand die hij goed kent: zichzelf.
Zoals gewend van Nesbø hoef je geen easy going tralala thriller te verwachten. Het is een complex verhaal dat vanuit unieke perspectieven wordt verteld en ik denk dat we nog wel eens voor een verrassing kunnen komen te staan richting het einde. Tot nu toe is het in ieder geval genieten. Ruben de Goede, die ook Koninkrijk van Oz al insprak, is verantwoordelijk voor het vocale gedeelte en vooralsnog kan ik er wel aan wennen (al gaat ie wel een paar tandjes sneller).
Marieke
Voor mijn naluisterwerk bij Thinium is het altijd een verrassing welk boek er wordt aangeboden. De laatste was Liefdesroep van Hannah Cuppen, en hoe wel interessant, was het niet helemaal mijn ding. Een zelfhulpboek en vervolg op Liefdesbang, over het aangaan van relaties.
Na het inleveren van dat boek kreeg ik Hof van de doden van Rick Riordan en Mark Oshiro, een fantasy-jeugdboek dat speelt in de wereld van Percy Jackson. De voorlezer is Ruben Brinkman en die maakt er een feestje van. Af en toe beetje stemmetjes, wat voor een jeugdboek heel passend is. Het gaat over twee jonge halfbloed-goden die na een reis naar Tartarus nu hulp gaan bieden aan het Romeinse halfgoden kamp waar monsters/mythici als vluchtelingen arriveren en wat onrust schept. Heel actueel dus. Ik ben nog niet zo heel ver, maar het is nu al leuk.
Mijn andere luisterboek is Chris en Kiki haten kerst van Mireille Versteeg en die is heel erg leuk. Twee tegenpolen die naast elkaar een zaak hebben, zijn vanaf het begin dat ze elkaar hebben ontmoet al vijanden. Maar als ze moeten gaan samenwerken om een kerstmarkt te organiseren, blijken ze eigenlijk best met elkaar overweg te kunnen. Het is heel leuk geschreven met humor en beide personages hebben zo hun eigen eigenaardigheden. Het boek is enemy to lovers, maar heeft ook nog een fake dating formule. Er zijn de nodige misverstanden, maar die blijven gelukkig niet het hele boek voortduren. Het wordt voorgelezen door: Thijs Miedema en Denise Lukkenaer. Beide mooie stemmen die de personages helemaal tot leven brengen. Maar het allerleukste, en iets wat ik nog niet eerder bij een luisterboek heb gehoord, is dat in de hoofdstukken van bijvoorbeeld Kiki, de uitspraken van Chris door de mannelijke voorlezer worden gedaan. Het wordt daardoor zo levendig, zo realistisch. Meer een hoorspel dan een luisterboek. Echt top!

Dit was het weer vanuit de Luisterboekhoek.
Wat luister jij in deze week?