In deze wekelijkse rubriek zetten we telkens een Nederlandstalige feelgood auteur in de schijnwerpers en deze week is het podium voor Tamara Haagmans.

Tamara Haagmans schrijft feelgood met pit en meestal een maatschappelijk thema, en toch ook romantisch, grappig en een tikkeltje eigenwijs, net als haar personages. Ze woont met haar man, zoon en Sphynxkat Ouija in het rustige Limburg.
Interview
Wanneer wist je dat je (feelgood)auteur wilde zijn?
"Eigenlijk al sinds ik een klein meisje was en mijn eerste boeken las. Niet per se feelgoodauteur, maar ik wist wel dat ik wilde schrijven, iets met letters wilde doen. Ik schreef het in vriendenboekjes, ik vertelde het als iemand vroeg wat ik wilde worden, en hoorde dan 'dat dat toch niet kan' en dat je daar geen geld mee kunt verdienen. Ik schrijf al mijn hele leven verhaaltjes, eerst met de hand, later op een typmachine, toen op een computer en daarna op een laptop. Ik heb het altijd gedaan en ik blijf het ook altijd doen."
Wat is je grootste schrijfwens en/of schrijfdoel?
“Dit zal wel gek klinken, maar die heb ik niet. Het was mijn grootste wens om een contract bij een 'grote uitgever' te krijgen. Dat kreeg ik van Luitingh Sijthoff. En het was een grote wens om een keer uitgenodigd te worden op het boekenbal, daar droomde ik van en dat was mijn 'onbereikbare droom', maar in 2022 ben ik er geweest, dus kon ik die afstrepen. Ik weet dat ik eigenlijk nu zou moeten roepen dat ik een verfilming wil, of een bestseller, maar dat is niet per se een grote droom of doel. Ik laat alles op me af komen. Dat heb ik tot nu toe altijd gedaan, en dat bevalt prima.”
Welk van jouw boeken zou je wel op het witte doek willen zien?
"Lastige vraag. Ik denk dat ik Alles op het spel zou zeggen, gewoon omdat het een dierbaar verhaal is en omdat het zich ook leent voor het witte doek. Wie schrijft die blijft is misschien beter, omdat dit een boodschap heeft die mij na aan het hart ligt. Ik kan niet kiezen, dus ik hoop dat ik voor deze ene keer allebei mag noemen."
Voor welke auteur ren je naar de winkel zodra er een nieuw boek verschijnt?
“Sowieso voor Stephen King (mijn lievelingsboek is er een van hem) en hij staat op een gedeelde eerste plaats met Colleen Hoover. Ik heb alle boeken van King in mijn kast staan, naast die van Hoover ( die heb ik in het Nederlands én in het Engels). Ik lees ook graag de contemporary boeken van Rebecca Yarros, en als we het over eigen bodem hebben kan ik niet snel genoeg bij de winkel komen voor Jackie van Laren. Ik lees zelf het liefst thrillers dus boekentips voor feelgoodfans zul je bij mij niet gauw vinden.”
Welke vraag zou jij aan je lezers willen stellen?
"Leuke vraag! Ik zou wel eens willen weten of er dingen zijn die jullie 'irritant' vinden in boeken. Ik heb een voorbeeld: Ik las laatst een boek van Stephen King -Ja daar is hij weer- en in dat boek stonden, vijf jaar later, heel veel verwijzingen naar Corona. Mondkapjes, handen wassen, vaccinaties. Ik heb het boek bijna aan de kant gelegd, zo erg irriteerde ik me daaraan. Waar hebben jullie dat mee?"
Wat is jouw antwoord op de vraag van Tamara? Laat het haar en ons weten in een reactie onder het artikel.

Marieke las Beauty en de Nerd: ‘Heerlijke feelgoodnovelle”
Toen Tamara Haagmans de regels voor een schrijfwedstrijd onder ogen kreeg en zag dat het moest gaan over een zelfverzekerde knappe rijke man en een naïeve mooie vrouw, gingen haar nekharen overeind staan. Hoezo deze combinatie? Waarom niet knappe zelfverzekerde vrouw en naïeve mooie man?
De regels gingen de prullenbak in, het verhaal werd geschreven, maar niet ingestuurd. In plaats daarvan werd een novelle in eigen beheer uitgegeven. En ze gingen als zoete broodjes over de toonbank tijdens de primeur op een feelgoodevent.
Rens is een leuke man, maar qua zelfverzekerdheid doet hij onder voor zijn maten bij het voetbal. Hij kijkt echt weleens naar mooie vrouwen, maar hij is sociaal gewoon niet zo handig. Tot hij een cheerleader training ziet en in de ban raakt van Megan.
Megan heeft alles mee, ze is mooi, fit, knap en blaakt van zelfvertrouwen. Als ze de gluurder op de training ontdekt spreekt ze hem aan. Rens is overdonderd en verzint ter plekke een smoes en voor hij het weet is hij onderdeel van een plan.
Een feelgoodnovelle zoals feelgood moet zijn, dat is Beauty en de Nerd. Er zijn leuke personages, er zijn misverstanden en er is niet te missen aantrekkingskracht. Haagmans weet dat als geen ander te combineren met humor en scherpe dialogen, kleine twists en een happy end. Haar schrijfwijze is herkenbaar en neemt je gelijk vanaf het begin mee. Het leest heerlijk en het is geweldig om als lezer mee te mogen maken hoe de pittige Megan en de nerdige Rens met elkaar omgaan, van ongemakkelijke situaties en misverstanden, tot het moment dat de vonken ervan afvliegen.
Beauty en de Nerd is een heerlijke feelgoodnovelle, met leuke personages en setting, veel humor en romantiek en brengt een mooie boodschap door aandacht te besteden aan KIKA.
LISTMANIA van de boeken van Tamara Haagmans
Stand alones
Wie schrijft die blijft
Uit onverwachte hoek
De mooiste dag van je leven
Plankenkoorts
Italiaanse toestanden
De kreeft
Met een beetje geluk
Alles op het spel
De beste wensen
Beauty en de Nerd
'Sprookjes bestaan'-serie
De mooiste van het land
Als een lopend vuurtje
De vlam in de pan
Laat het los
De stoute schoenen
Klik hier om naar onze startpagina te gaan.