Lieve dames, in deze vraag wil ik het met jullie hebben over de roots van Isah. Volgens mij hebben velen van jullie het boek uit en anders zijn jullie in ieder geval voorbij de eerste hoofdstukken. Ik heb zo veel vragen voorbereid in mijn enthousiasme, dat ik graag bij deze vraag al wat inhoudelijker op het boek in ga en de verschillende Indonesische termen die langskomen. Ik denk dat jullie deze kunnen beantwoorden zonder te spoileren. Dat zou ik fijn vinden in ieder geval.
Vraag 2 | De roots van Isah
2a. Als je voor het eerst leest waar Isah geboren en getogen is, weet je nog wat je dacht over het hoe en waarom van haar lot 60 jaar later? Hoe je die punten verbond in je hoofd. Blz. 9
2b. Welk fenomeen uit de roots van Isah spreekt het meest tot je verbeelding en waarom? Denk hierbij aan de macht van de sultan, het lot van aapje Soeko, het fenomeen bijvrouw en ga zo maar door. Je mag natuurlijk meerdere fenomenen kiezen en toelichten.
2c. Wat ik een mooi moment vond, is toen Isah ging batikken met haar moeder voor het eerst en voor het eerst met een tjanting ging werken. Wat zou je voor advies of lieve, goed bedoelde, raad willen geven aan Isah of haar moeder op dit punt in haar leven? Dan doel ik op de periode uit Isah's leven dat ze naast haar moeders zijde aan het kleed werkte.

Wellicht aapje Soeko of familie van hem?
Bron: Pixabay