Elizabeth: afstandelijk, eenzaam, heeft 4 zussen en haar neus de opvallenste en heeft impact. Ze ontwikkelt zich op creatief vlak.
Shirin:voelt zich niet geliefd, voelt weinig, heeft gevoel voor drama, uiterlijk vertoon, overweldigend. Ambitieuze vrouw met de meeste lef. Ze houdt van mooie dingen, sieraden en make-up. Veel verdriet over haar dochter Niaz die achter is gebleven in Iran bij haar moeder.
Seema: is de slimmerik, ongehoorzaam kind, had suicidale gevoelens.Seema heeft veel voor haar kiezen gekregen toen ze jong was, maar blijft knokken voor haar bestaan. Ze was een slimme vrouw en onderzocht steeds haar mogelijkheden om relaties aan te gaan en te werken ondanks de afwijzingen.
Niaz: gevoel voor drama,stil en bescheiden, wijs en ontwikkeld. Ze is een strijder en verblijft in Iran bij Elizabeth. Voor haar een nepmoeder, maar voelt de verbondenheid als Elizabeth vertelt dat ze kunstenaar is. Niaz schrijft in het geheim gedichten. Ze voelt zich beheerst door haar moeder Shirin die ze al lange tijd niet gezien.
Bita:egoistisch, onoprecht, onsympathiek, kan moeilijk zichzelf zijn, zet zich af en volgt haar passie uiteindelijk
Seema vond ik een gevoelig verhaal en heeft veel invloed op Bita, welke ook vaak in het boek voorbij komt (aantal hoofdstukken met Bita erin). Terwijl Sheema relatief weinig hoofdstukken heeft.
Seema zegt later in het boek Geniet van het leven, haar motto. Voor haar was het beloofde land Amerika leeg en had er geen familie. Ze is eigenzinnig en intelligent. Op haar twaalfde vond ze Nounou op de grond dood. Daarna geeft haar vader haar ook nog eens een groot geheim mee over zijn vermoorde vader. Ze vertrekt 16 jaar later naar LA. Haar carriere is ingewikkeld door de komst van Bita en voelt veel afwijzingen. Uiteindelijk ook ziek (m&m)en uiteindelijk vind ze rust en beschrijft ze moeder aarde als ze dood is.
De nummers:
1942-Elizabeth is 16 dus in 1926 geboren. 80 jaar in 2006
Roshani was 52 jaar toen hij trouwde, dus Elizabeth. was 22 jaar dan.(1948) dus tijdens REvolutie 53 jaar en haar man 83 jaar. Volgens mij werd man bijna 100 jaar.
Shirin is 24 jaar tijdens de Revolutie. Ik heb via Elizabeth en Ali de ontmoeting genomen in 1949. Shirin was het derde kind.ze was 9 jaar in 1964.
Seema is 28 jaar als ze naar LA gaat. 23 jaar als ze trouwt en in 2004 overleden Seema overlijdt in 2004. Ik reken ff terug naar de revolutie dat ze 27 jaar zou zijn. ( in 1964 is ze 12 jaar)
Bita is 27 jaar in Aspen denk ik . Haar broer Mohammad is bijna 30 jaar dan.Tijdens de revolutie is Mo twee jaar. Bita is pas geboren, 3 maanden oud, dus o jaar.
Niaz werd 9 jaar en 1987 was zij 15 jaar, dus 34 jaar in 2006. Ze is 7 jaar als de Revolutie er is en ze achterblijft bij Elizabeth.
Mijn excuus voor de late reactie, ik heb deze week een overlijden in de familie en heeft prioriteit gekregen.