Eind 2024 bleek dat de hebban crew in alle drukte en hectiek geen ruimte had voor het samenstellen van een checklist met categorieën bij de Hebban Reading Challenge 2025. Dus besloten we het zelf te doen. Met vereende krachten stelden we een lijst samen met 52 mooie ideeën om richting te geven aan onze Hebban Reading Challenge. Voor sommige categorieën bleek de keuze reuze; andere zorgden hier en daar voor wat diepe zuchten. Maar moedig ging iedereen van start en met het uitwisselen van boekentips en leeservaringen door het jaar heen werd het een gezellig project.
Wat mij betreft dus voor herhaling vatbaar. Wel heb ik van vorig jaar geleerd: december is een ontzettend drukke maand. Daarom zet ik dit topic er gewoon alvast in november op.
Aan het begin van het jaar zijn er allerlei suggesties gedaan om dit project beter, mooier, groter, anders te maken… Daar heb ik zelf niet zo’n zin. Wat mij betreft zit de schoonheid van dit project juist in de eenvoud. En het is een alternatief voor de eerdere checklist die ook “gewoon” uit 52 mooie ideeën bestond.
Ik stel dus voor met zijn allen een checklist 2026 samen te stellen, maar het ons vooral niet te ingewikkeld te maken:
- Onder dit bericht kan een ieder die dat wil suggesties doen voor een categorie voor de officieuze checklist 2026
- Normaalgesproken zullen de eerste 52 genoemde ideeën opgenomen worden in de lijst, tenzij er twee te veel op elkaar lijken. Dan zal ik om een alternatief vragen.
- Om zoveel mogelijk mensen ruimte te geven een idee in te dienen, zullen we in eerste instantie uitgaan van max. 2 ideeën per persoon. Mocht blijken dat we ideeën tekort komen, dan zal de inzending weer opengesteld worden voor degenen die al twee categorieën hebben ingebracht.
- We houden het bij 52 categorieën. Een ieder die met jokers wil werken, minder dan 52 boeken wil lezen of andere variaties wil toepassen mag dat natuurlijk gewoon doen. De checklist blijft een inspiratielijst die je naar eigen inzicht mag gebruiken.
- Hoe je een categorie uiteindelijk invult is dan ook geheel aan jezelf. Je mag het zo ruim en zo strikt nemen als je wilt.
- Je bepaalt zelf of je voor elke categorie een boek leest of er juist met één boek 52 categorieën afstreept.
Ik hoop dat we samen weer tot een mooie en inspirerende lijst zullen komen.
Doen jullie (weer) mee?
O ja, ik wil in 2026 proberen een wekelijks topic te maken waarin één categorie centraal staat en waaronder een ieder tips kan geven voor dat specifieke idee. Zo hoeven we geen boekenplanken bij te houden op de Hebban-site en kan iedereen op het forum onder topics de inspiratie bij de verschillende categorieën terugvinden. En dat brengt die heerlijke tipartikelen weer terug, waar ik zelf altijd zo van genoten heb.