Oef, ik heb eerst een antwoord op de vraag geschreven en toen pas jullie reacties gelezen. Ik zit er her en der een beetje anders in…. Komt ie:
6a. Even resumeren hoor… Het boek heeft vier delen:
I (p7-133) Hoofdstukken afwisselend verteld vanuit Valerie en Xela, beide in hun eigen omgeving (resp Parijs en Benin). Van Xela horen we dagelijks leven dingen en (enigszins) wat over de manifestaties van de voodoo-religie. Van Valerie horen we iets over haar leven en de voorbereidingen voor haar reis naar Benin.
II (p135-234) Valerie is in Benin. Xela/Alex en zij ontmoeten elkaar en beleven een grote liefde.
III (p237-267) Valerie is terug in Parijs en ontdekt dat Alex haar heeft laten vallen. Ze stort in een depressie en pleegt uiteindelijk zelfmoord.
IV (p269-290) Een soort nawoord vanuit Charly, de tante van Valerie, waarin we extra informatie krijgen over het leven van Valerie die de diepte van haar depressie verklaart.
Op papier is het een spanningsboog uit het boekje. In de praktijk vond ik het vrij lang duren voor Valerie eindelijk naar Benin ging en vond ik dat ook te snel afgelopen. Dat Alex volledig ontbreekt in deel III en het grootste deel van IV vond ik ook jammer. De nieuwsgierigheid naar deze vreemde man die in I en II opgebouwd was, krijgt zo geen vervolg. In deel III was ik eigenlijk al niet meer geïnteresseerd in het boek als ik eerlijk ben. Dat maakte ook deel IV niet goed.
6b. Vind je dat de ‘eindplot’ twee delen heeft? Ik heb dat niet zo gelezen. Het stuk over Valeries dood en over haar eerdere leven, maakt het een boek dat toch in de eerste plaats over haar gaat. Alex is een belangrijke katalysator, maar ook niet meer dan dat. Deels omdat hij verder helemaal geen achtergrond of uitdieping krijgt, deels omdat hij gewoon uit het boek – en Valeries leven – verdwenen is. Dat hij helemaal aan het eind nog even opduikt vond ik een beetje flauw. Is de suggestie dat hij het nu gaat aanleggen met Charly? Had allemaal niet gehoeven. Ik heb ook niet onmiddellijk een fantastisch idee voor een ander einde, maar ik zou ook veel eerder dan het einde al een andere afslag hebben willen nemen….. Lekker in Benin blijven!