Door een virus en een handjevol andere fysieke ongemakken lukte het ons nog net om de kaarten te schudden, maar om die ene kaart te trekken … Gelukkig lopen we slechts twee dagen achter, zodat er voor de boekenwurm leeschallenge november nog precies vier weken zijn om een boek te lezen. Makkie!
Leeschallenge november
Voor november trokken we een kaart in de categorie ‘locatie’, met als thema Lees een boek dat zich afspeelt op een eiland. Dus pak je roeiboot, stap op een cruiseschip, of boek een vlucht, want een eiland is in bijna elk hoekje van de wereld wel te vinden. Ben je benieuwd naar onze keuzes? Lees dan vooral verder.
Ronny
Een boek dat zich afspeelt op een eiland, het is een etiket dat op heel veel boeken kan worden geplakt. En als je net als ik veel boeken leest die zich afspelen in het Verenigd Koninkrijk, hoef je al helemaal niet ver te zoeken. Want ook al is het groot, het is en blijft een eiland. Dus ga ik blind een boek kiezen uit mijn leesstapel, of ga ik heel bewust voor iets anders?
Bovenop de stapel ligt zelfs een boek met de titel Het eiland van de zielen van Piergiorgio Pulixi. Het moest eigenlijk retour naar de bibliotheek, maar met een slimme omruilactie mag het nog een paar weken blijven liggen. Het is een eerste deel in een veelbelovende serie, wanneer ik de recensies mag geloven. Ook de flaptekst ziet er interessant uit. Twee rechercheurs, Mara Rais en Eva Croce, worden tegen hun zin overgeplaatst naar de nieuw opgerichte eenheid voor onopgeloste misdaden in Cagliari, Sardinië. Hun kantoor blijkt niets meer dan een stoffige kelder vol oude dossiers, én een terminaal zieke inspecteur met de naam Moreno Barrali. Om diens laatste wens in te willigen, duiken Rais en Croce in de nooit opgeloste brute moord op twee vrouwen op de Dag van de Doden, jaren geleden. Maar deze cold case blijkt opeens gloeiend heet te worden wanneer een jonge vrouw al enige dagen wordt vermist ...
De Dag der Doden en begin november, bestaat er een passender combinatie? Waarschijnlijk niet en het boek trekt enorm, maar ik laat het toch nog even dicht en blijf voor de eilandopdracht wat dichter bij huis.
In 1809 was Zeeland deels onderdeel van Napoleons keizerrijk, deels onderdeel van het Koninkrijk Holland, een Franse vazalstaat geregeerd door Napoleons broer Lodewijk. In de oorlog met Frankrijk zetten de Britten een expeditie op om de belangrijke handelsstad Antwerpen te veroveren. Als eerste stap moest daarvoor het (toen nog) eiland Walcheren met de sterke vesting Vlissingen worden ingenomen. De expeditie liep uit op een fiasco, omdat er vele Britse soldaten stierven. Niet in een gevecht met de Fransen, maar als gevolg van iets dat de Zeeuwse koorts werd genoemd. Volgens de Britten veroorzaakt door de ongezonde lucht op Walcheren en Zuid-Beveland, maar veel waarschijnlijker was de koorts het gevolg van een combinatie van malaria, vlektyphus en dysenterie.
Één van de fregatten in deze Britse vloot was de ‘Prudent’, waar de kapitein luisterde naar de naam Alexander Piper. Als zoon van een Zeeuwse vader en een Engelse moeder ligt daar een verrassende link met een stukje locale historie op Walcheren. De Zeeuwse gepensioneerde leraar Hans Boon pikte dit detail op en werkte het uit tot een roman. 1809 Kapitein Piper en de Walcheren expeditie is zijn debuut en ik ben reuze benieuwd hoe hij zo’n klein, locaal element een plaats heeft weten te geven in het grotere geheel. Ik neem met veel genoegen een duik in dit mij onbekende stukje van de geschiedenis.

Gea
Het wordt een beetje griezelig hier. Vorige maand spraken we nog van toeval toen Ronny en ik beiden een boek van dezelfde auteur kozen. Nu pakten we alle twee het boek van Piergiorgio Pulixi op. Dit is toch eng? Zegt dat ook iets over de inhoud van Het eiland van de zielen? Ik hoop het eigenlijk niet, want ik ben niet zo van de horror. Maar als ik de achterflap – die Ronny hierboven al heeft weergegeven – goed lees, hoef ik nergens bang voor te zijn. Alleen maar lekker wegduiken in deze thriller. Nou, dat lukt mij wel daar op Sardinië.
Over het kiezen van mijn tweede boek deed ik behoorlijk lang. Er staan meer dan voldoende ongelezen boeken in de kast en op mijn e-reader, maar bij de meeste had ik niet het “ja dat is het”-gevoel. Tot vanmorgen wist ik nog steeds niet welk boek ik hier zou noemen. Ik keek op mijn lijstje met titels, bladerde verveeld door mijn agenda, en ineens … daar bij 28 november staat: de nieuwste Angela Marsons komt uit! Verdraaid als het niet waar is 😉 Dit veertiende deel in de ‘Kim Stone’-serie heet Verdraaide waarheid. Ik denk dat ik niet de enige ben die op dit nieuwe boek met Kim en haar team zit te wachten, want het belooft weer een spannend verhaal te worden als ik de achterflap lees. Als alles meezit, kan het boek nog deze maand uit, want ik heb het uiteraard al een aantal weken geleden vooruitbesteld. O ja, alle boeken in de serie spelen zich af in Engeland.

Doe je mee?
Eén deelnemende lezer aan de challenge van oktober heeft maar liefst vier boeken afgevinkt, en dat is @Leoni. Gefeliciteerd Leoni, en hopelijk doe je deze maand ook weer mee.
Ook deze maand ben je weer van harte welkom om aan te sluiten bij deze challenge. Reageren kan onder dit blog of in de app. Hoe je wilt meedoen, mag je zelf bepalen. Kies zelf een kaart uit het spel boekenwurm leeschallenge, doe mee met de kaart 'Lees een boek dat zich afspeelt op een eiland’, of lees mee met één van onze boeken.
Je kunt alles wat je kwijt wilt over deze boekenwurm leeschallenge november gewoon hieronder zetten. Je kunt ook meedoen via de Hebban-app. Daar hebben we de leeschallenge voor november aangemaakt. De aanmeldcode is: HZCNP
Wij wensen jullie veel leesplezier toe.