Heden middag kreeg ik tijdens onze wekelijkse collegevergadering een bekend tunetje op m’n iPhone. Uiteraard staat dit digitale portaal met de Grote Boze Buitenwereld op stil. Maar met uitzondering voor onze Hebban, want je wilt de uitnodiging tot leesclubben niet missen. Kortom, tussen de vele belangrijke, maar soms saaie stukken een heerlijke mededeling. Laat een dystopie nu niet de meest vrolijke literatuur opleveren, maar desondanks toch een smile op het gezicht. Lezen over een toekomstige wereld spreekt altijd aan. Wat verwacht onze schrijver? Hoe sta ik daar zelf in? Sluit het een beetje aan op m’n dagelijkse werk, nl als wethouder de gemeente toekomstbestendig besturen? En hoe positioneert dit boek zich in de reeds lange traditie? Van Orwell, Huxley tot Lynch?
Dus blij. Deze week nog even stoeien met dagelijkse beslommeringen zoals een AZC binnen de gemeente grenzen, de jaarlijkse begroting en de ontwikkeling van een boven regionale Campus. Beetje druk, maar voor een boek altijd wat ruimte reserveren.
En dan gelijk maar even een tipje van de sluier optillen over de mens achter de avatar.
Uw medelezer is in het dagelijks leven 1e loco in de Zeeuws-Vlaamse haven gemeente Terneuzen. Financiën en Ruimte in portefeuille. En langzaam, maar zeker aan het voorbereiden op het pensioen. Ná de volgende verkiezingen (maart ‘26)
Lezen als passie. Genres literatuur en thrillers als favoriet. Vooral op papier, maar in de auto audio.
Carnaval in woonplaats Sas van Gent (tijdens die dagen Betekoppenstad) als guilty pleasure. Mijn avatar het logo van ons clubje. En Hullemans als de bijnaam waarmee ik in het leven sta.
Kortom, veel zin in een boeiend boek, een goed (digitaal) gesprek en hopend op een boeiende leeservaring.
Lees ze en tot schrijvens.