4a/ Vond je de personages goed of minder goed uitgewerkt? Vertel alles wat je in verband met de talrijke personages kwijt wilt, geef voorbeelden, …
- Het was me soms niet helemaal duidelijk wie, wie was behalve dan de jongens aan het begin van het verhaal. Ik had het wel fijner gevonden als de slachtoffers misschien wat uitgebreider
aan bod waren gekomen, zodat het misschien wat eerder duidelijk was wat voor verband ze samen hadden, dat bleef naar mijn idee toch wat te lang 'in het midden'...
4b/ Belaagd is het negentiende boek met Stijn Goris en Stef Pauwels. Hoe kan een auteur ervoor zorgen dat ook nieuwe lezers voeling met langlopende seriepersonages krijgen? Is dat hier gelukt?
- Dit is mijn eerste boek van deze auteur, dus voor mij was alles nieuw, nu ik weet dat dit het 19e boek is moet ik wel zeggen dat het wel wat lastiger was om in het verhaal te komen,
ik heb dat al eens eerder aangegeven, maar nu begrijp ik ook wel een beetje waarom... Maar misschien is dit dan een goeie reden om de voorgaande edities ook te gaan lezen.
Voor nieuwe lezers was het misschien wel een beter idee geweest als er een verwijzing was geweest naar de andere boeken, of een korte terugblik voordat er een nieuw verhaal begint.
Ook voor de lezers die alle boeken gelezen hebben kan dit een nuttige terugblik zijn, om het geheugen wat op te frissen, dit hoeft niet meer dan 1 of 2 bladzijdes te zijn,
die doorgewinterde lezers zo kunnen overslaan.. Maar dat je als nieuwe lezer toch wat sneller in het verhaal van de hoofdpersonages kunt komen, zonder dat je de vorige 18 boeken hoeft te lezen,
maar die vorige boeken door die terugblik wel zou WILLEN lezen.
4c/ Met welk personage uit het boek zou je weleens op stap willen? Waarom kies je voor hem/haar? Welke activiteit ondernemen jullie en waarover gaan jullie praten?
- Ik kende dus de personages nog niet, maar ik moet zeggen dat ik heel graag biografieën lees, dus mijn voorkeur gaat wel uit naar de slechterik in dit verhaal.
De agenten en hogere piefen doen mij uit dit boek helemaal niet zoveel als ik gehoopt had.. Ik zou dus wel willen onderzoeken hoe het komt dat hij is (geworden)
zoals hij is. En stiekem ben ik ook wel benieuwd waarom de schrijver voor een personage heeft gekozen met deze aandoening, want speciaal is dat toch wel.