7.a. geestelijke gezondheid
7.b. een onafhankelijke Valerie die eigenlijk erg afhankelijk is, en geestelijk niet sterk genoeg. als je bijv. volledig in de knel raakt na het gedrag van Alex en daar niet meer boven op komt, zoals het nu in het verhaal lijkt,. is ze veel zwakker dan dat ze aan de buitenkant wil laten overkomen. daartegenover zie ik haar tante als een zeer sterke persoonlijkheid. 2 mensen die in eenzelfde leven verstrengeld zijn, met 2 verschillende manieren waar ze mee omgaan. dus de kracht of zwakte van je geestelijke gezondheid. wat voor de 1 te overwinnen is, laat de ander compleet in het leven meenemen. dus hoe verwerk je zelf door je karakter bepaalde gebeurtenissen.
wat betreft de geestelijke gezondheid van Alex, had ik meer het idee dat hij gespleten persoonlijkheden gekregen heeft, al dan niet van het inleven in zijn onderzoek, eventueel mede door zijn eigen 'rugzakje' of misschien wel de genotsmiddelen die hij tot zichzelf heeft genomen. hij had tenslotte ook weer zo'n 'rugzakje'. het verhaal heeft mij wel gewezen op een voor mij mooi feit: je doet ermee wat je zelf kan en wil misschien. de een kan het wel, de ander niet.
misschien vind je dit een beetje overdreven zoals ik het bekijk maar dit is wat ik er zelf persoonlijk in zag.