De aankondiging van het volgende boek in de World of Thrillers leesclub had ik helemaal gemist. Ik had ineens heel veel bij te lezen in de groep. Men schreef oa ‘ja het eerste boek vond ik echt niet zo, dus ik ben toch wel wat huiverig voor dit boek. Toen ik het boek ‘De moord in kamer 11’ binnen had ging er bij mij nog geen belletje rinkelen. Pas toen iemand Anna O. noemde viel het kwartje. Dat boek gaf ik destijds vijf sterren, ik zat dus helemaal aan de andere kant van het spectrum qua sterren dan een deel van de groep…nu was ik toch wel heel erg benieuwd!
Ik zag dat het boek ook op Storytel stond, ik had een aanbod van 30 dagen gratis na de zomervakantie, dus ik ging het luisteren. Bij Anna O. heb ik destijds afwisselend gelezen en geluisterd, dat was nu ook weer mijn plan.
Over de auteur
Matthew Blake studeerde Engels aan Durham University en Merton College, Oxford**.** Blake werkte als onderzoeker en speechschrijver voor het Britse parlement. Geïnspireerd door zijn voorliefde voor het werk van Agatha Christie en spannende boeken begon hij zelf met schrijven. Anna O. was zijn debuutthriller.
Over het boek
Geheugenexpert Olivia Finn krijgt een dringend telefoontje van de politie in Parijs: haar Franse grootmoeder, Joséphine Benoît, beweert dat ze aan het einde van de Tweede Wereldoorlog een moord heeft gepleegd. Olivia reist af naar de Franse hoofdstad en treft haar verward aan. Joséphine houdt vol dat ze zich de moord nu pas herinnert. Nog verontrustender is het feit dat het hotelarchief aantoont dat er destijds inderdaad een vrouw is gestorven in de bewuste kamer.
Wat is er die fatale nacht echt gebeurd in Hôtel Lutetia? En hebben nieuwe sterfgevallen iets met het verleden te maken? Het antwoord is te vinden in kamer 11… én in het geheugen van Olivia’s grootmoeder.
Mijn leeservaring
Het boek begint met een proloog die zich in 1945 afspeelt, dat er dus een lijk gevonden wordt in kamer 11 weet je dan ook meteen.
Dan springen we in hoofdstuk een naar het heden en vallen we midden in het drukke leven van Olivia die een telefoontjes krijgt als ze op het punt staat haar zoontje naar school te brengen.
Het luisterboek is door twee sprekers ingesproken, Karin Douma en Anne Lichthart, een stem neemt Olivia voor haar rekening de andere stem de andere karakters die in het boek voorkomen: Myles, René, Sophie en Joséphine.
Naast de verschillende karakters wordt er ook gesprongen in tijd, vanuit Sophie en Joséphine in 1945 tot een toen en nu van Olivia. Het toen van Olivia is van eventjes geleden. In principe beslaat het boek maar vier dagen, plus nog het laatste hoofdstuk zes maanden later.
Het boek luisterde, en las, want ja ik las ook hele stukken, heel prettig weg. Het enige wat ik wil opmerken over de hoofdstukken van Olivia is dat haar gedachten soms heel lang waren. Dan stond er bijvoorbeeld ze verzonk een minuut in gedachten, maar die gedachten besloegen dan zeker een paar bladzijden en als ze dan weer terug uit haar gedachten kwam ging het verder alsof er niets gebeurd was.
Onder andere door de sprongen in het toen en nu van Olivia ontrafel je samen met haar het mysterie van kamer 11, maar ook door de verhalen uit 1945 van Sophie en Joséphine begin je te vermoeden dat er meer aan de hand is dan wat je in eerste instantie dacht.
Net zoals met het boek Anna O. is dit een boek wat zich er voor leent nog eens te lezen met de kennis die je aan het einde vergaart hebt waardoor je meteen een andere kijk op het verhaal krijgt.
C = 8 | A = 9 | W = 9 | P = 9 | I = 8 | L = 7 | E = 9 | Score 8,43 = 4 sterren