Wat bracht oktober mij? Ik heb Heather Morris, van oa het boek De tatoeëerder van Auschwitz mogen ontmoeten. Verder was ik bij de opening van de tentoonstelling van de sprookjes van H.C. Andersen (daar schrijf ik nog een apart blog over, ik moet alleen nog even de tijd ervoor vinden) en ik ging met een paar van The Reading Ladies naar het Best of Thrillers event in Utrecht.

Ik las deze maand ruim 2400bladzijden, dit waren 10 lees en 5 luisterboeken, totaal waren het 12 verschillende boeken, oftewel ik combineerde lezen en luisteren weer zeer regelmatig!
Ik beoordeel de boeken via de CAWPILE-methode: Characters (Karakters) | Atmosphere (Setting) | Writing style (Schrijfstijl) | Plot (Plot) | Intrigue (Boeiend) | Logic (Geloofwaardig)| Enjoyment (Leesplezier)
Voor non-fictie heb ik de letters recent een andere cq beter passende betekenis gegeven: Credibility (Geloofwaardigheid) | Authenticity/Uniqueness (Authenticiteit/uniekheid) | Writing/Readability (Schrijfstijl/leesbaarheid) | Personal Impact (Persoonlijke indruk) | Intrigue (Boeiend) | Logic/Informativeness (Logica/Informativiteit) | Enjoyment (Leesplezier)

Met de meet & greet met Heather Morris in het vooruitzicht was ik langs de kringloop geweest en had ik een aantal minibiebs in het dorp bezocht. Ik wilde namelijk graag een fysiek boek om te kunnen laten signeren. Dit boek stond al wel op mijn e-reader maar ja die laat je niet signeren.
Bij de kringloop vond ik dit boek, nog in prima staat ook, en bij een minibieb vond ik een flink gelezen versie van De drie zussen van Auschwitz. Omdat dit boek dunner is als die over de zussen las ik het, maar ik luisterde het ook via de onlinebibliotheek.
In het verleden heb ik de artikelen die in The Guardian verschenen over dit boek gelezen en nog andere artikelen die het waargebeurde in twijfel trokken. Er staat tegenwoordig ook niet meer met grote letters waargebeurd voorop het boek. Het is het door Morris opgetekende verhaal van Lali/Lale Sokolov wat hij haar in meerdere gesprekken, die zij in een tijdsbestek van drie jaar hebben gehad, heeft verteld. Van Gita mocht hij nooit zijn mond opentrekken, als je leest wat hij allemaal heeft kunnen doen snap je deze angst van Gita wel. Lali/Lale zelf wilde zijn verhaal doen zoveel jaar na dato en vond ik Morris een goede luisteraar.
Waargebeurd, ja maar dan zoals verteld en onthouden door Lale.
Tip: kijk na het boek de serie op Videoland.
C = 8 | A = 8 | W = 7 | P = 8 | I = 8 | L = 7 | E = 8 | Score 7,71 = 4 sterren

Met de Swappelicious leesclub lazen we dit boek, ik had het boek voorgesteld om te lezen en het kreeg de meeste stemmen.
Het is het verhaal van Else die eindelijk na jaren het verhaal verteld over haar leven in 1943 toen ze dertien was. Het hoofdstuk 1943 beslaat bijna het hele boek, vooral leer je Else en haar partner kennen en nadat Else tijdens een reünie een vriendin van vroeger tegenkwam deelt ze haar verhaal uit 1943. Welke keuzes ze, soms gedwongen, moest maken. Hoe haar leven verliep en hoe ze na de oorlog verder ging.
Zoals zovelen uit die generatie was het vertellen wat je had meegemaakt niet iets wat je meteen deed. Het verhaal geeft dus wel een goed beeld hoe het een meisje van deze leeftijd zou kunnen hebben vergaan.
C = 7 | A = 7 |W = 7 | P = 8 | I = 7 | L = 7 | E = 7 | Score 7,14 = 4 sterren

Een lief Klein boekje om in mijn minibieb te zetten op de kinderplank. Ik wilde het geheel op rijm geschreven boekje eerst zelf even lezen. Volgens mij heb ik het jaren geleden in een groter formaat wel uit de bieb geleend voor mijn dochter.
- De officieuze HRC checklist: 38 Lees een dichtbundel of een roman in verzen
- 52 Book Challenge: 17 Told in verse
4 sterren

Nog een leuk klein boekje voor in mijn minibieb. Het blijkt het prentenboek van het jaar 2016 geweest te zijn. Er staat informatie in over een app die helaas niet meer actief is. Maar ook zonder die app is het een lief en schattig verhaaltje over de nieuwste bewoner, een geitje, op de kinderboerderij.
4 sterren

Een boek met de voornaam van mijn dochter ben ik nog niet vaak tegengekomen. Ook dit boek kreeg een plekje in mijn minibieb nadat ik het had gelezen. In eenvoudige bewoordingen wordt migraine uitgelegd aan kinderen. Ook het feit dat migraine bij kinderen vaak korter duurt dan een aanval bij oudere mensen. Achterin staan nog wat tips en websites. Het boek is overigens deel van een serie waarin in elk deel een ziekte of aandoening wordt uitegelegd. In alle gevallen heeft de naam van het kind iets van doen met het onderwerp, zo is er ook nog: De ogen van Olivia en bijvoorbeeld De diabetes van Daan.
4 sterren

82) Pride & Prejudice - Jane Austen, Tara Spruit, Claudia Kühn
Een jaar of wat geleden luisterde ik het boek Trots en vooroordeel en werd nogal iebelig van het vele geroddel en geklets van de dames Bennet.
Tijdens het Zin in Feelgood event afgelopen september woonde ik een lezing bij waarin Karin Quint dieper inging op de auteur Jane Austen en hoe modern zij eigenlijk voor haar tijd was. Na die zeer interessante lezing nam ik mij voor dan toch maar snel een boek van Jane Austen op te pakken.
Dit werd mij extra makkelijk gemaakt doordat ik voor Centrale Uitgeverij Deltas de graphic novel Pride & Prejudice mocht recenseren. Ineens schoot het boek naar 5 sterren. Mede natuurlijk door de fantastische illustraties! Lees mijn blog met leuke links en nog meer tips voor andere klassiekers die uitgebracht zijn als graphic novel.
C = 9 | A = 9 | W = 9 | P = 9 | I = 9 | L = 9 | E = 9 | Score 9,00 = 5 sterren

83) Wonder - R.J. Palacio
In November 2019 won ik het boek White Bird en mocht ik samen met mijn dochter bij de boekpresentatie van dat boek bij Waterstones in Amsterdam zijn. Ik schreef er destijds een leuk blog over. Toen kocht ik voor mezelf het boek Wonder en liet het signeren. De film had ik daarvoor al eens gezien in het vliegtuig en vond ik ontroerend mooi.
De e-pub stond, in het Nederlands, ook op mijn e-reader. Ik wisselde het lezen in het Engelse boek en de Nederlandse versie dus af, dit werkte prima. Hierdoor zag ik ook dat de achternaam van het hoofd van de school in het Nederlands anders was dan in het originele boek: meneer Aarsman en Mr. Tushman. Prima vertaald vind ik.
C = 8 | A = 7 |W = 7 | P = 8 | I = 7 | L = 7 | E = 8 | Score 7,43 = 4 sterren

Soms heb je van die covers die je heel sterk aantrekken. Dat had ik met dit boek. Een fantastische foto van een heerlijke grote cabin aan een prachtig meer, met op de achtergrond bossen en bergen. Dit moest een fijn boek zijn leek mij. Nadat ik Marieke haar recensie had gelezen was ik om.
Guus en Isabelle zijn realistisch neergezet, de problemen en familie-issues waar ze in Nederland mee te maken hebben worden goed beschreven. Het geluk dat Guus ten deel treft is iets waar je alleen maar van kan dromen. Dat hij dat niet aan de grote klok hangt is helemaal logisch.
Dan Canada, het voelde af en toe of ik een reisblog las, we nemen highway zus en komen dan langs plaatsen x y en z. Er is mij ooit verteld (als reactie op het korte verhaal wat ik ooit schreef voor een schrijfwedstrijd) dat mijn verhaal af en toe wel een reisblog leek. Dat gevoel had ik exact bij vlagen in dit boek, het stoorde me dan ook.
Neemt niet weg dat het op zich wel een fijn verhaal is en een prima start van deze serie over Blossom Valley, ik ben dan ook zeker benieuwd wat Guus en Isabelle in Canada nog meer zullen gaan meemaken.
C = 8 | A = 7 |W = 7 | P = 7 | I = 7 | L = 7 | E = 7 | Score 7,14 = 4 sterren

Nog een jeugdboek, maar dan voor wat oudere kinderen als de drie die ik eerder deze maand las. Reading Lady Mieke tipte dit boek, haar jongens vond het erg leuk, ik vond het feit dat het in IJsland speelde leuk, zoveel boeken heb ik nog niet gelezen die zich daar afspelen dus ik leende het bij de bibliotheek en ook nog bij de onlinebibliotheek zodat ik leze en luisteren kon afwisselen. Dit had mede te maken met een leesclubboek wat tussendoor kwam en voor 3 november uit moest zijn.
In dit boek volgen we voornamelijk Bjørk die samen met haar ouders en haar oudere broer gaat logeren bij haar oma. Oma eiland zoals ze haar noemen, woont in een grote flat op een eiland aan het einde van de wereld. Nou ja op een eiland voor de noordkust van IJsland dan. In elk geval neemt de familie de laatste boot van het seizoen, ergens in september/oktober en dit betekend dat ze moeten blijven tot de eerste boot weer komt wat ergens in maart is. Bjørk vindt het in het begin vreselijk, zou ik ook gevonden hebben als je las hoe het eraan toe ging… maar gaandeweg ging ze het leven op het eiland wel prettig vinden.
De mensen moeten hun eigen energie opwekken en haar broer moet flink fietsen om elke dag zijn portie energie te leveren en zijn mobiele telefoon op te laden. Haar broer zorgt op het einde van het boek nog voor een mooie stunt vond ik.
Al met al geen onaardig verhaal maar ik werd af en toe boos op hoe het eraan toeging daar.
C =7 | A = 7 | W = 7 | P = 6 | I = 7 | L = 6 | E = 7 | Score 6,71 = 3 sterren

Het nieuwste boek van Jenny Colgan, een leuk en winters verhaal, maar de echte kerstsfeer met kerstboom ontbreekt. Wel een verhaal waar je het koud van krijgt dus kruip lekker onder een dekentje en laat je vervoeren, met de trein die Mirren en Theo ook namen, naar het hoge noorden van Schotland. Lees mijn recensie hier.
Ik las dit boek met de leesclub van Ilona van LS. Ik maakte een foto bij de kersthow van de Intratuin vorige week toen ik daar was, want ik wilde wel een leuke kerstige foto kunnen plaatsen. Met dank aan mijn dochter die het boek voor diverse kerstbomen heeft vastgehouden zodat ik foto’s kon maken 😉
- De officieuze HRC checklist: 13 Lees een boek over een treinreis
C = 7 | A = 8 | W = 8 | P = 7 | I = 7 | L = 7 | E = 7 | Score 7,29 = 4 sterren

Je leest iets over een leesclub (je geeft je op) en schrikt en bedenkt dat boek moet ik nog lezen…. Je ziet dat het boek op Storytel staat en claimt net voor de aanbieding afloopt hun 45 dagen gratis actie. Je pakt een kerstborduurtje erbij en gaat luisteren. Bij elk nieuw hoofdstuk pakte ik wel het boek om te kijken welke auteur nu het volgende hoofdstuk had gelezen.
Elk hoofdstuk eindigde namelijk met een kleine cliffhanger, dus het was erg leuk om te zien hoe de volgende auteur dit op ging pakken. Er zat ook een grappig en spicy stukje in een van de hoofdstukken, er ging ook lekker veel mis er was chaos, al met al een heerlijk en ontspannend boekje wat je in een middag of avond uitleest.
Achteraf had ik niet zo hoeven haasten, want de bedoeling was dat we op zaterdag de hoofdstukken 1/6 lazen en op de zondag 7/11. Maar ach, beide avonden gezellig in de Teams leesclub gekletst met de medelezers en met de auteurs. Voor herhaling vatbaar zo’n leesclub, dan moet ik alleen even beter checken wanneer ik het moet lezen.
C = 7 | A = 8 | W = 7 | P = 7 | I = 7 | L = 7 | E = 7 | Score 7,14 = 4 sterren

88) In de lift - Een Feelgood Five Flashverhaal
Al scrollend in Storytel kwam ik dit korte verhaal van de Feelgood Five tegen. Er zijn meerdere verhalen die zich in een lift afspelen en ja er kan natuurlijk van alles gebeuren in een lift…zeker als deze stilvalt door een storing. Hier bleef het onschuldig en het hele verhaal was gewoon leuk en grappig. Speelt op oudejaarsdag dus ook prima om op je kerstboekenleeslijstje te zetten.
C = 7 | A = 7 |W = 7 | P = 7 | I = 7 | L = 7 | E = 7 | Score 7,00 = 4 sterren

Wat brengt November mij? 3 november leesclub via Teams met Ilona van LS met het kerstboek van Jenny Colgan, 6 november ga ik met een aantal van The Reading Ladies naar het World of Thrillers event van Harper Collins, 20 november ga ik naar het World of Romance event, ook van Harper Collins en 21 november heb ik een live leesclub bij De Boekerij met het nieuwste boek van Wendy Brokers. Natuurlijk gaat ook de leesclub met Swappelicious deze maand weer door, een thriller dit keer en laat dat nou hetzelfde boek zijn als ik met de World of Thrillers Boekenclub 2025 lees: Het geheim van de tradwife.