1a/ Ik ben fan van de kleuren! Rood, wit en zwart doen het bij mij altijd goed als het om boekcovers gaat. Lekker grote en duidelijke letters, je hoeft niet te gaan zoeken wie de auteur is. Op covers staat wel een vaker het genre vermeld, maar nu zie ik ook duidelijk de naam van de uitgeverij staan, Cargo. Ik ben plots niet zo zeker of dat op alle covers het geval is, dat ga ik straks even checken. Volgens mij staat er op de rug van een boek wel altijd het logo van de uitgeverij (maar misschien heb ik dat alleen maar gedroomd).
De cover spreekt me aan, niet alleen omwille van de kleuren, maar ook door zijn eenvoud. En de envelop doet vermoeden dat er gecorrespondeerd zal worden. Nou ja, dat weet je ook door de tekst op de achterflap.
1b/ Een slogan als "de internationale thrillersensatie" doet me niet zo heel veel, maar helemaal ongevoelig ben ik er dan ook weer niet voor. Een boek waarvan het origineel het niet bijster goed deed, zullen ze toch niet op die manier proberen te verkopen, denk ik maar. Anderzijds is het wellicht zo dat slecht onthaalde boeken geeneens vertaald worden, dus tja. Ik ga wel eens naar de rating op Goodreads kijken en laat me daar ietwat door leiden. Slogans van auteurs op covers vind ik veel erger, want ik kan me niet voorstellen dat die mensen het boek dat ze prijzen ook effectief gelezen hebben, die zullen daar wel gewoon geld voor krijgen, of het is goodwill naar de uitgeverij toe.