Ja, er zit een pakketje in de brievenbus. Een pakketje met daarin een begeleidend briefje van HarperCollinsHolland waarin ze veel leesplezier wensen. En natuurlijk zit het boek de Geluksbrenger ook in het pakketje. Even rustig kijken naar het boek. Ja de kaft is net zo mooi als op het scherm. Het boek is een softcover en telt 414 bladzijden. De afbeeldingen op de voor- en achterkant hebben een duidelijke relatie met het verhaal wat ik de komende dagen ga lezen. En dat maakt dat ik de kaft vol verwachting bekijk. Op de kaft zijn te zien: een gezicht van een persoon, een raket die naar de maan vliegt (omlijnd met een witte cirkel en er daarmee uitspringt), een blad van een Canadese esdoorn en een ceder van Libanon (afbeelding zocht ik op op internet), twee in het blauw afgedrukte vogels en bovenaan de kaft en enkele zwaluwen. De basiskleur van de kaft is pastel oud-roze en lijkt op een licht gestucte achtergrond. Deze kleur komt nagenoeg overeen met dat van het gezicht van een persoon met een losgedragen hoofddoek, gesloten mooie, amandelvormige ogen in de make-up. De uitdrukking op het gezicht kan ik nog niet helemaal plaatsen. Om het gezicht en bij de ogen is een donkere, groene kleur zichtbaar. De kleur loopt door naar de achterzijde van het boek waar nogmaals het blad van de es en de Ceder afgebeeld staan. Al met al doet het wat denken aan een collage. Een collage die zich hopelijk in het boek gaat ontvouwen.
Op de binnenzijde van de flap staan enkele citaten van Duitse boekhandelaren over het boek. Op de flap achterin het boek staan een foto van Pierre Jarawan, een korte introductie van de auteur en afbeeldingen van zijn eerdere twee boeken.
Uit de verantwoording blijkt dat het boek in 2025 in het Duits verscheen met als titel Frau Im Mond (vrouw in de maan). Ook staat hier beschreven dat de afbeelding van de raket uit de film The Lebanese Rocket Society komt. Hier zocht ik even naar op Wikipedia en stopte al snel met zoeken. Ik merk dat ik het verhaal van Libanon en de maatschappelijke ontwikkelingen via het boek wil ontdekken. Ik verwacht meegenomen te worden in een verhaal dat me vastpakt tot de laatste bladzijden. Dat de auteur met een beeldende schrijfwijze als een film het verhaal aan me toont. En dat ik een idee krijg van het leven in Libanon. De explosie in de haven was in 2020 volop in het nieuws en daarna werd het stil. Ik hoop via het boek een inkijkje te krijgen in het dagelijkse leven in Libanon en hoe de inwoners dat ervaren.
Het is even wennen dat ik een fysiek boek in handen heb. De e-reader is mijn grote vriend, met zijn verlichte pagina's in de donkere uren van het etmaal en met zijn op grootte instelbare letters. Ik ga het licht opzoeken en mijn leesbril opzetten😊 Ik heb zin om te starten met lezen en wens iedereen heel veel leesplezier!