Een verlate blog en eentje met verdrietig nieuws, want onze Teigje is er niet meer.
Ik schreef de afgelopen weken al over onze kat Teigje. Wat begon met bloedneus, werd een ritje naar de dierenarts toen er ook nog een bult in zijn bekkie zat. Een operatie volgde, waarbij tanden en kiezen en de bult werden weggehaald. Daarna ging het een week beter, tot de neus verstopt raakte en het alleen maar slechter ging. Toen ook de bult terugkwam in zijn bekkie en onderzoek uitwees dat het foute boel was, hebben we hem na vijftien jaar spinnen, knorren en lieve miauwtjes moeten laten gaan. In mijn armen is hij in slaap gevallen Het gemis is groot en verdriet slijt niet zo snel, vooral de ochtenden zijn veel te stil.
Maar Er was eens… is een boekenblog, dus ga ik verder over boeken. Gelukkig heb ik kunnen lezen, hoewel de concentratie het soms wat af liet weten.
Wat las en luisterde ik uit de afgelopen weken

Omdat ik voor het naluisterwerk van Thinium deel 2 (Past Perfect) mocht lees/luisteren, besloot ik deel 1 ook te lezen. Alleen bleef het halverwege liggen (iets met veel meer boeken die voorrang kregen). Maar mijn streven om halfgelezen boek alsnog uit te lezen werd weer even aangehaald. En zo ging het vlot uit. Leuk vrolijk reisverhaal van vijf vriendinnen en hun avonturen in een roze camperbusje.
Dit boek zag ik op het Zin in Feelgood event in Utrecht voorbijkomen. Iris stond daar met haar feelgoodromans die ze onder pseudoniem Mia Zomerdijk heeft uitgebracht. Mede daarom dacht ik dat het ook feelgood zou zijn, maar het is cosy crime. Het is speuren naar een mogelijke moordenaar. Het verhaal zit goed in elkaar, met veel verdachten. Leuk om te lezen.
Van deze auteur las ik eerder Ooit zul je het begrijpen en dat boek vond ik heel mooi. Ik was benieuwd naar dit verhaal. Het is een roadtrip van een moeder die in de schulden zit en met haar twee dochters in een busje naar het noorden gaat reizen . Door die ervaring komen ze nader tot elkaar en groeien in hun persoonlijkheid. Mooie roman.
Niet een boek dat ik zelf zou uitzoeken, maar wat ik kreeg als naluisteropdracht voor Thinium. Het is een vervolg op Liefdesbang, dat een boek is over relaties en verlatings- of bindingsngst. Dit boek gaat daar verder op in. De verhalen in dit boek vond ik wel interessant, maar verder kon ik er niet zoveel mee.
Een heerlijke kerst feelgoodroman. Ik heb naar dit boek geluisterd via het Fluister-abonnement. En wat een leuk en grappig verhaal en geweldig voorgelezen. De twee stemmen van Thijs Miedema en Denise Lukkenaer passen goed bij de personages Chris en Kiki. Wat bijzonder is, is dat in de hoofdstukken van Kiki of Chris de dialogen door beide stemmen worden gedaan. Chris en Kiki klinken dus als zichzelf, ook al is het vanuit het andere vertelperspectief. Dat heb ik nog niet eerder gehad in een luisterboek. Aanrader!

Ik heb het lang volgehouden om me niet overal voor in te schrijven, maar deze online leesclub kon ik niet weerstaan. Een feelgoodverhaal vol met papegaaiduikers (Puffin’s) en natuurlijk romantiek, misverstanden en nieuwe vriendschappen. Het is het eerste deel van een nieuwe serie en het is me goed bevallen.
Een geweldige cosy crime. Vera Wong is een klein zestig-jarig aziatisch vrouwtje met een eigen theehuis. Ze staat om vier uur op voor een wandeling en is daarna de hele dag aan het werk, hoewel er geen klanten komen. Haar ochtendritueel wordt ruw verstoord als er op een ochtend een dode man in haar theehuis ligt. De politie doet niks, dus gaat Vera Wong zelf op zoek naar de moordenaar. Die dag komen we mensen langs, en met het idee dat de moordenaar altijd terugkomt naar de crimescene, heeft Vera gelijk vier verdachten.
Het vertelperspectief wisselt en dat geeft goede achtergrondinformatie van de personages. Het verhaal heeft humor en Vera Wong is geweldig (vooral het eten dat ze klaarmaakt). Ik ga deel 2 ook lezen.
Als je niet zo lekker in je vel zit, is een boek van Susan Muskee een goede remedie. Haar verhalen zijn vrolijk en luchtig, hoewel er ook altijd wel een wat diepere laag in te vinden is. In dit boek heeft Emma een vervallen B&B gekocht in Oostenrijk. Een heel avontuur, met natuurlijk een dosis romantiek, nieuwe vriendschappen en deze keer kittens op de koop toe. Zoals altijd geweldig voorgelezen door Muskee zelf, was het een heerlijke afleiding.
Naluisteropdracht van Thinium. Ik had niet te klagen, want het is een leuke en originele fantasy jeugdroman. Halfgoden, goden, en een heleboel monsters/mythici in een avontuurlijk verhaal. Ik heb me er prima mee vermaakt. Het is een tweede deel. Het eerste deel wil ik nog wel eens lezen, maar de tijd ontbreekt me nog even.
En dan is er nog 1 boek dat ik in oktober al uitlas, maar waar een embargo op zat tot 4 november:
Ik hou van de boeken van Marion Pauw. Psychologisch thrillers. De hoofdrollen worden gespeeld door 'gewone' mensen die door omstandigheden in een rol worden gedrukt, waarbij ze op onderzoek uit gaan en zichzelf in gevaar brengen. In dit verhaal speelt het verhaal van een disfunctioneel gezin een rol. De zus lijkt geen last van haar verleden te hebben, maar de 'lastige' broer wel. Hij schrijft een boek over zijn tijd in een internaat en dan komen er veel herinneringen naar boven. Een reis naar Tasmanië breekt het verleden open, en tegelijkertijd wordt er aandacht besteed aan de oorspronkelijker bewoners van Tasmanië en hun geschiedenis. Een indrukwekkend en beklemmende thriller.

Het is door een hoop gedoe (ik zat ook nog met spoed bij oogheelkunde in het ziekenhuis) een blog geworden van drie leesweken. Gelukkig gingen er niet heel veel boeken uit en is de blog overzichtelijk gebleven. Met mijn oog komt het wel weer goed, en het gemis van Teigje zal ook wennen op den duur. Er liggen een aantal leuke boekenuitjes in het verschiet. World of thriller heb ik achter de rug en dat was een fijne afleiding. World of romance komt eraan, net als twee live leesclubs.
Ik zal erover schrijven in mijn nieuwe blog.