Was bezig in Het bed met de gouden poot. Had er wel naar uitgekeken, maar vond het heel wisselend. Op sommige momenten de mooie familiekroniek / historisch verhaal waar je je in kunt laten meevoeren en waar ik op gehoopt had. Maar soms kon ik die mensen ook allemaal niet volgen en boeiden ze me niet meer zo. Grootste probleem was echter dat deze generatie mannelijke auteurs vaak geen vrouwenkarakters kunnen schrijven. Uitzonderingen daargelaten (Mullisch kon het wel) organiseren ze hun vrouwelijke figuren rondom hun seksualiteit, waarmee je sowieso al een heel gebrekkig karakter krijgt en dan vaak ook nog eens onnavolgbaar (de mannen om hen heen snappen hen niet, en ik ook niet). Halverwege het boek dook vrouwelijke hoofdpersoon #3 op (derde generatie) en die werd wéér zo neergezet. Dus weggelegd.
Nu ben ik bezig in Empusion, van Olga Tokarczuk, die meetelt voor maar liefst twee challenges: de Nobelprijswinnaars en de favorieten van 2024. Het is haar 'antwoord'. op de Toverberg van Thomas Mann, die ik eerder dit jaar las. Een bijzonder boek, hoop het vandaag uit te lezen.