FamkeLaLiseuse JAAAA alweer veel geschreven hier en hobbel er een beetje achteraan voel ik . Ik moest er even over denken over deze vraag. Ik verdwijn dan weer in het boek en dat is best ingewikkeld merk ik .Er staat zoveel in het boek en elke zin is zo belangrijk vind ik ook. Kan bijna niet kiezen. .
De zussen Seema en Shirin in The Persians hebben een relatie die best wel botste vanwege de hoge verwachtingen van de Valiat-familie en de huidige realiteit van hun ballingschap. Dit heeft geleid tot jaloezie, en een gespannen verbondenheid.
Bita leeft met een geheim, ze doet alsof ze de huur betaalt en neemt zichzelf erg de maat.
Ze kan alleen zichzelf zijn bij haar vriendin Patty en vindt zichzelf wel op haar familie lijken, onoprecht, verwend en onsympathiek. Ze heeft het over een Shirin-overname. Ik vond het eigenlijk ook wel heel geestig.
Elizabeth :Haar familie noemde haar Rembrandt, vooral om haar te vernederen. Ook haar neus werd uitgelachen. Familie heeft haar niet de veiligheid. gegeven.Elizabeth deed op haar beurt weer in haar eigen gezin gezien richting Seema, 'dat kind is onmogelijk'. Allemaal nogal kwetsend en kille bedoeling lijkt mij.Elizabeth is ook heel grappig als ze over haar eigen man zegt dat hij zo goed als dood is en heel zakelijke relatie heeft met een dertigjarige man. Ook heel zwaar voor haar.
Seema las toen ze 12 jaar was, ook in oude boeken dat familie elkaar uitmoordden. Zij heeft dus ook geen warme familieband gevoeld, behalve van vader en Nounou. En dan krijgt ze ook nog een ongelukje Bita. Elizabeth was ook hier weer niet over te spreken en drukt haar stempel op het gezin. Ook bij Shirin leerde Elizabeth hoe je er uit moest zien zoals in de Voque . Zelfs haar dochter Niaz werd in de steek gelaten, zo voelde ze dat.
Die familiebanden voelde dan toch. als verlating en dan komt er nog een ballingschap bij waardoor ze elkaar niet meer zien.
Volgens mij zijn de familiebanden in Iran ook zeer belangrijk en houden ze alles intern. Vandaar ook dat Shirin wordt uitgenodigd te komen naarNY en wil Bita alles. voor haar regelen. In dit geval ook fijn dat ze rechten studeert en een vriendin heeft die wil helpen. Oo k voel ik toch wel dat de Revolutie. heel. vaak terug komt als je goed leest en soms met een korte zin even tussendoor. Die geschiedenis heeft veel invloed op alle familiebanden.
Ik kan het boek nog wel heel vaak lezen om er steeds meer uit te halen heb ik het idee. Wat een rijke tekst en wat een diversiteit aan thema's. Wel interessant om nog eens in detail naar het gezin te kijken.
Moeilijk. voor te stellen vind ik om van een heel rijke indrukwekkende familie af te stammen . Uiteindelijk beleven ze allemaal op hun eigen manier hun plekje in het gezin en eindigt het boek ook met Elizabeth en de manier op zichzelf te laten zien.. Heel mooi om te zien hoe ze groeit in haar proces.
BONUS:
ik ben moeder van drie, echtgenote en halfzus e n tante. Mijn gezin is het allerbelangrijkste en heb er alles aan gedaan om te zorgen dat iedereen kan bloeien. Daarin vergeet ik wel eens mijzelf zou je kunnen zeggen. Ik heb vroegeer een gezin gemist en heb het zelf opgezocht door de omstandigehden ben ik weer in een ander gezin terechtgekomen. Het was een enorm gemis , en een enorme zoektocht naar mijzelf en identiteit. Inmiddels heeft de tijd de scherpe randen. er af gehaald.