Lieve dames,
Vandaag wil ik het met jullie hebben over de Nederlandse visie op Java/Indonesië/Batavia. Naar aanleiding daarvan kwamen bij mij vragen oppoppen, waarvan ik hoop dat jullie ze met plezier gaan beantwoorden.
Vraag 8 | Nederlandse visie op Java/Indonesië/Batavia
8a. 'Naarmate mijn begrip van zijn moedertaal vooruitging, merkte ik dat Gey en zijn vrienden de Javanen niet erg hoogachtten: 'Inlanders' werd altijd op neerbuigende toon gezegd. Ze vonden ons 'achterlijke inboorlingen' die er zonder de Nederlanders niets van terecht zouden brengen. Ze begrepen niet hoe wij leefden en met elkaar omgingen.- alsof ze zich er ooit werkelijk in verdiepten - en ze vonden dat de inlanders de eeuwen van onderwerping wel wat meer mochten waarderen. Anders hadden er immers nooit treinen gereden, was er geen Grote Postweg aangelegd en waren er geen bruggen over de kali gekomen. Het was in hun ogen dan ook tijd- en geldverspilling wanneer het leger moest uitrukken (blz. 80).
Hebben de Hollanders Indonesië vooruit geholpen of juist niet? Fijn als je je antwoord wil onderbouwen.
8b. 'Laat me blij zijn dat ze opgroeien tot Nederlandse onderdanen, dat ze een mooie, betere toekomst tegemoet gaan (blz. 114). Is dat zo?

Brug Indonesië
Bron: Pixabay