Ik heb niet de gewoonte om hier een aparte boekentip te plaatsen. Maar deze keer maak ik toch graag een uitzondering voor het boek Gewoon Gemma van Carmen de Bruijn. Hier vind je de link naar de boekpagina: Hebban: https://www.hebban.nl/boek/gewoon-gemma-carmen-de-bruijn. Mijn recensie staat er ook op maar eigenlijk vind ik dat Anna Husson (Hebban-recensent) een veel mooiere recensie geschreven heeft: https://boekenkrant.com/recensie/gewoon-gemma/
De auteur schrijft heel rustig en ontroerend zonder dat het klef of zeemzoeterig wordt. Ze raakt een gevoelige snaar met het onderwerp en haar schrijfstijl.
Waarom ik dit boek hier graag extra aandacht geef?
Het boek is professioneel tot stand gekomen, waarbij er veel aandacht ging naar de cover, het redigeerwerk en een sterk inhoudelijk verhaal. Pas achteraf ontdekte ik dat ze alles in eigen beheer heeft gedaan. Chapeau! Ik was ervan overtuigd dat het via een professionele uitgever vorm had gekregen.
Gisteren had ik een online leesclub waarbij de auteur zelf aanwezig was. Ik vroeg haar om dieper in te gaan op het uitgeefproces. Het was een bewuste keuze om het uitgeefproces in eigen handen te nemen omdat ze de controle over de timing wilde behouden. Het boek is geïnspireerd op haar overleden zus en het was absoluut haar wens dat haar ouders het boek (nog) fysiek in handen konden nemen. Aangezien haar ouders een gevorderde leeftijd hebben, wilde ze geen enkel risico nemen. En dus deed ze alles zelf, waarbij ze zich liet omringen door professionele vakmensen. Want zoeken naar een gepaste uitgever neemt veel meer tijd in beslag.
Dit boek verdient een groot publiek. En er bestaat een groot publiek voor dit boek. Daar ben ik van overtuigd. Omdat er nog steeds een stigma bestaat op een boek dat in eigen beheer wordt uitgegeven, wil ik hier heel graag een extra duwtje geven. Ze heeft zo’n prachtig resultaat neergezet tot nu toe. Dit verdient dan ook een mooi vervolg.
Dus: lees dit boek. Werk je in een boekhandel: stel het te koop. Werk je in een bibliotheek: stel het ter beschikking. Maar vooral: lees dit boek en verspreid de positieve vibes!