Lieve dames,
Het is alweer tijd voor de een na laatste vraag. Bij deze vraag wil ik het graag met jullie hebben over… tja, waarover eigenlijk? Ik heb een allegaartje aan vragen waar ik niet echt één overkoepeld thema aan kan koppelen. Behalve dat het een allegaartje is 🙃
Vraag 9 | Allegaartje
9a. Op bladzijde 3 schrijft Tjanting dat Isah zeker vijftien jaar langer leeft dan Tjanting zelf, dus Isah zou haar moeder kunnen zijn. Niet direct de opening van het boek, wel behoorlijk in het begin. Weet je nog wat je dacht toen je dit las? Wat dit deed met je verwachtingen en het beeld van het boek wat je ging lezen? Of wat je denkt over de gebruikelijkheid van tienermoeders (in die tijd, in dat deel van de wereld?
9b. Tjanting blijkt een vrouw te zijn. Zelf dacht ik in de eerste instantie dat het een mannennaam was. Waar keek jij van op in dit boek?
9c. 'Een dun, onzichtbaar web van rangen en standen liep door alles heen, en naarmate je ouder werd, openbaarde dit zich aan je. En dan besefte je als volwassene dat je gevangenzat tussen de verstarde lijnen en niets meer kon bewegen, tenzij je jezelf er met geweld van bevrijdde'. (blz. 17). Hoe zou jij daar je leven doorbrengen? Dus echt jij die morgen wakker wordt in het kleine gele huis van Isah en haar moeder of elders in Indonesië, Batavia of Java.
9d. In hoofdstuk 3 - Aktris - Ik acteer mijn leven - gaat het over vrouwen met een koffiekleurige huid die languit op hun balkons en veranda's liggen Vaak in een (te korte) sarong en een spierwitte kebaja. Hun haar was gewoon zwart en toch gedroegen ze zich niet als gewone Javanen. Als Piranti/Isah haar moeder vroeg wie die mensen waren, antwoordde ze 'blasteran' en snoof er wat minachtend bij. Tjanting moet even lachen, zij is namelijk getrouwd met zo'n blasteran; een Indo-Europeaan met gemengd bloed (blz. 22). Wat zegt jou dit over deze vrouwen die niet in de kraton woonden, waar Piranti/Isah opgroeide en wel in de kota daaromheen? In hoeverre is het beeld over de blasterans veranderd tussen de jeugd van Piranti/Isah in de kraton en de oudere Isah die bij Tjanting over de vloer komt?

Kebaja & Sarong - traditionele kleding Indonesië
Bron: Shutterstock