In deze wekelijks rubriek beantwoordt een van ons vragen over gelezen boeken, net uitgekomen boeken, de te verwachten boeken en wat er nu op het leeslijstje staat en voorzien we jullie meteen van mooie (feelgood) leestips. Deze week zijn de vragen voor Marieke.
Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Op dit moment ben ik (zoals gewoonlijk) weer in meerdere boeken tegelijk aan het lezen en luisteren, maar ik zit ook precies op een wissel van boeken. Er gingen deze week vier uit en ik heb nog geen nieuwe geopend.
Voor een Hebban leesclub lees ik Gespleten adem van Laure Oomens. Een fantasy verhaal dat zich zou moeten kunnen meten met YA fantasy toppers. De eerste hoofdstukken wisten me nog niet te overtuigen, maar inmiddels is het spannend en mysterieus.
Daarnaast lees ik een fijne feelgoodroman van Aline van Wijnen: Het eetcafé op de hoek. Dat is eerst als Storytel original uitgegeven, maar nu ook als boek en ebook. Met de prettige schrijfstijl leef ik mee met de personages uit het verhaal. De ‘struikelsteen’ die we hebben gezien tijdens een uitje met Aline, komt in dit verhaal voor en brengt een stukje oorlogsgeschiedenis in het verhaal.
Als luisterboek luister ik naar For whom the belle tolls. Een onmogelijke titel die ik maar niet kan onthouden. Het is een vertaald boek, waarbij de oorspronkelijke titel is behouden. Het speelt zich af in het hiernamaals, met paradijs en een wonderlijke voorstelling van de hel. Hoofdpersonage Lily begint daar een Hel-pdesk voor gestrande en/of boze zielen. Het is grappig, maar behandeld ook serieuze thema’s. En het is spicy. Ik begon met lezen via Kobo en viel er goed me in slaap. Het Kobo abo stopte, en nu ben ik de rest aan het luisteren via Fluister.nl (snelheid 1,4, nu schiet het wat meer op). Een dik boek (800 pgn), dus ik ben er nog wel even mee bezig.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen (uitgeluisterd deze keer).
Oh, de keuze is moeilijk deze keer. Ik luisterde Schuilen voor de storm van Ellie Dean. Het elfde deel van ‘Een veilige haven’-reeks met Peggy Reilly en pension Beach view, waar ze deze keer het ongewenst zwanger zijn van een gekleurde Amerikaanse soldaat als thema in heeft verwerkt. Naast een lekker lopend verhaal, was er ook veel herhaling, want van de vorige tien delen komen er ook stukken terug en die worden uitgelegd.
Chris en Kiki haten kerst van Mireille Versteeg heb ik geluisterd en dat boek was zo leuk, lief en grappig en geweldig voorgelezen.
En tot slot Susan Muskee met Hoe moeilijk kan het zijn over een jonge vrouw die na een relatiebreuk een vervallen B&B in Oostenrijk koopt en dat op moet knappen. Leuke interactie met de mensen in het dorp, veel tegenslagen, maar vooral heel veel positiviteit. Ook dit boek heb ik geluisterd. Het is door Muskee voorgelezen en dat is elke keer een feestje om te luisteren.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Ingesneeuwd in het kattencafé - Rachel Rowlands. Het was even bladeren door de lijst met boeken, maar deze ving mijn aandacht. Aangezien mijn kat helaas twee weken geleden over de regenboogbrug is gegaan, heb ik een gat in mijn hart. Hoe zou dat beter gevuld kunnen worden dan in een kattencafé? Dat het vervolgens zo hard gaat sneeuwen dat ik ingesneeuwd raak, neem ik op de koop toe.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Voor deze titel hoefde ik niet ver te bladeren in de nieuw uit te komen boeken.
Er komt een nieuwe Sarah Lark aan (18 november): De roep van een ver eiland. Hoewel niet al haar boeken even sterk zijn, ben ik toch altijd weer benieuwd naar een nieuw verhaal van haar. Deze historische roman is een stand-alone, speelt in 1854 in Zanzibar en belooft weer de nodige drama en romantiek.
Never judge a book by its cover – kies jij een boek wel of niet uit op de omslag?
Ik laat me zeker leiden door een mooie cover, maar daarnaast moet het verhaal me ook aanspreken. Want alleen een mooie cover is niet voldoende om het aan te schaffen. Ten slotte koop je een boek om te lezen (kuch…ik zie ondertussen heel veel mooie boeken boos naar me kijken omdat ze ongelezen in de kast staan…).
Maar Gespleten adem die ik aan het lezen ben, heeft een prachtige cover. Ook het boek van Merel Godelieve De laatste ravendochter is een plaatje (mede door de ongelofelijk mooie sprayed egdes). Dus ja, ik ben er wel gevoelig voor.
Laat jij je weleens verleiden tot het kopen van een boek, enkel en alleen door de cover?
Klik hier om terug te keren naar de startpagina van Fabulous Feelgood