Op dit blog houd ik bij welke boeken ik in 2026 heb gelezen voor de HRC categorieën.
1. Lees een boek met een fruitsoort in de titel.
Liana Moriarty- Appels vallen niet.
Het boek viel mij wat tegen. Ik als eerder iets van deze schrijfster, maar deze was niet zo boeiend vond ik**.**
2. Lees een boek van een schrijver die jonger is dan jijzelf.
Cobi van Baars- Vacht.
Hij viel mij een beetje tegen. IEr werd iets te vaak vacht geroepen.
3. Lees een boek met perspectief op de toekomst.
4. Lees een kinder- of jeugdboek,
Janneke Schorveld - Superjuffie. LUEK
Dit boek heb ik vorig jaar gekocht tijdens de actie Geef een boek cadeau. Ik koop er meestal een paar om cadeau te geven en één om zelf te houden en te lezen. Deze was voor de leeftijdscategorie waarvoor het bedoeld is denk ik heel leuk. Ik heb het met plezier gelezen!
5. Lees een boek over een persoon met een lichamelijke of geestelijke beperking.
Ingrid de Vries- De violist.
Ik had dit boek eerder gelezen. Meteen bij het begin dacht ik: dit is een beek voor de leesclub! Ik heb meteen meegeschreven om leesvragen te kunnen maken. De leesclub was ook heel enthousiast, het kreeg een hoog cijfer! Later heb ik het papieren boek nog gekocht. Ik wil het graag in mijn boekenkast hebben staan om af en toe nog eens in te lezen. Over een poosje ga ik het nog eens lezen.
6. Lees een boek waarin brieven worden geschreven.
7. Lees een boek met een roze cover.
Joanne Harris - Vianne.
Één van mijn lievelings schrijfsters. Het verhaal voor Chocolat. Heerlijk, die chocolade en Frankrijk!
8. Lees een boek uit Azië.
Syou Ishida - Een kat op recept. LUEK
Dit boek kreeg ik vorig jaar van mijn zoon. Het was wel een grappig boek.
9. Lees een boek van een schrijver van wie je niet eerder iets las.
Annemarie Ros - Het wonder van het Noorden.
Dit boek had ik via Bookchoice. Ik heb het geluisterd tijdens het sporten. Een bijzonder boek over een meisje dat zwanger wordt terwijl ze niet getrouwd is en zich laat inmetselen in een aanbouw van de kerk. Daar komen de inwoners van Groningen langs haar raam voor advies en gebeden. Uiteindelijk bevalt ze, geeft haar kind aan haar zusje en gaat verder door als recluse.
10. Lees een boek waarin femicide een grote rol speelt.
11. Lees een boek dat (voor jou) gratis is.
12. Lees een boek waarin een hobby een rol speelt.
13. Lees een boek dat de Boon Literatuurprijs heeft gewonnen.
14. Lees een boek met een titel waar jouw initialen in voorkomen.
15. Lees een hervertelling van een sprookje, mythe of ander boek.
16. Lees een boek met de naam van een drank in de titel.
17. Lees een boek met een palindroom in de titel of auteursnaam.
18. Lees een boek dat te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog.
Madeline Martin - Het geheime archief van Lissabon. LUEK
Het boek dat ik als laatste kocht bij All book'd up, de boekhandel die het ook niet redde in Roosendaal.
19. Lees een boek van een schrijver uit een land dat nog niet in je leesstatistieken voorkwam.
Leila Slimani - Neem het vuur mee.
Een bookchoceboek dat ik het tijdens het sporten luisterde. Waarschijnlijk met minder aandacht geluisterd, want het verhaal kwam niet zo binnen.
20. Lees een boek met een kleur in de titel.
21. Lees een boek met planten, bloemen of bomen op de cover.
22. Lees een boek over mode of kunst.
23. Lees een verhalenbundel.
Karim Amatmoekrim/Abdelkader Benali/ Adriaan van Dis- Kofferverhalen. LUEK
Vorig jaar was ik in museum Fenix en Rotterdam. Het is een museum over migratie. Ook nog in de stad waar ik geboren ben. Ik was erg onder de indruk. Het i een kunste=werk op zich. Maar ook het koffer doolhof facineerde mij. Super dat er ook een boek is met een aantal verhalen. Ik kreeg het boek met kerst van mijn man en heb het met veel plezier gelezen voor deze categorie. Het had eigenlijk ook bij categorie 43 gepast. Wie weet ga ik dit later nog aanpassen als ik voor deze categorie (verhalen) nog een ander boek vind.
24. Lees een boek waarvan de hoofdpersoon geen held is.
25. Lees een Scandinavisch boek.
26. Lees een boek van/over een persoon die jij bewondert.
Rijja Jansen - Nachtdienst.
Ook deze geluisterd, maar door de korte verhalen heel prettig. Fijne stemmen ook. De verhalen spraken mij erg aan doordat ik zelf ook 47 jaar als medisch secretaresse op verschillende afdelingen in het ziekenhuis heb gewerkt, waarvan de laatste jarten aan de balie van de SEH. Heel herkenbaar! Maar bewondering voor de nachtdiensten!!!
27. Lees een boek over (moderne) slavernij.
Kate Mosse - Vallei van schaduw. LUEK
Eén van mijn lievelingsschrijfsters. Het laatste deel van 4. Spannend, historisch en ook de slavenij komt er in voor.
28. Lees een boek dat zich (deels) afspeelt in een klooster.
29. Lees een reisverhaal.
Bert Wagendorp - Phoenix.
Een boek met een historisch verhaal met heel veel feiten toegevoegd. Op de e-reader vond ik de voetnoten vervelend, ze stagneerden het verhaal voor mij. Maar het verhaal zelf is mooi, de zinnen zijn ook prachtig, om over na te denken. Ik las dit boek voor mijn leesclub Leeszing.
30. Lees een boek dat zich afspeelt in de wilde natuur.
31. Herlees een boek dat jij vroeger heel mooi vond (maar al jaren niet hebt gelezen).
32. Lees een boek voor volwassenen zonder hoofdstuknummering.
Hendrik Groen/Peter de Smet - Piaggio.
Dit boekenweek geschenk was weer vermakelijk. Bij het lanceren van dit boek werd eindelijk bekend wie de echte schrijver is achter Hendrik Groen!
33. Lees een boek dat voor het eerst werd uitgegeven in jouw geboortejaar.
34. Lees een waargebeurd verhaal.
35. Lees een boek dat ergens in de ban is of is geweest.
Jodie Picoult - 19 minuten.
Een schokkend verhaal (weer) over een jongen in de USA, die een schietpartij veroorzaakt op de middelbare school. Deze jongen is door zijn medeleerlingen vanaf de kleuterschool gepest. Een rechtszaak volgt maar ook de beleving van de mensen in zijn omgeving wordt beschreven. Dit boek is in Amerika verboden.
36. Lees een boek van een Duitse auteur, dan wel een boek dat zich in Duitsland afspeelt.
37. Lees een boek dat je (ooit) getipt werd door een andere Hebbanist(a).
38. Lees een boek waar een kaart of plattegrond in staat.
39. Lees een boek met een paraplu op de kaft.
40. Lees een boek met een zeedier op de cover of in de titel.
41. Lees een oud boek.
42. Lees een boek dat onder pseudoniem is uitgegeven.
43. Lees een boek dat zich in jouw geboortestad, -gemeente of -regio afspeelt.
44. Lees een boek over hekserij, heksen of tovenaars.
45. Lees een boek van iemand met hetzelfde gender als jij.
Julia Kelly - Geschenk van de zee.
Een boek gelezen voor de leesclub. Het werd erg goed beoordeeld, maar ik vond het hier en daar wat erg onwaarschijnlijk en de vele wisselingen in tijd en persoon in korte hoofdstukken maakte het voor mij lastig lezen, zeker op de e-reader.
46. Lees een boek over een zoektocht.
Michael Berg - De mergelmoorden- Terugkeer.
Een spannend boek, waarvan al weer een vervolg is verschenen, ga ik zeker lezen.
47. Lees een boek met/over pensioen/pensionado's.
48. Lees een boek met een cijfer in de titel.
49. Lees een boek waarin koken een rol speelt.
50. Lees een graphic novel.
51. Lees een boek met een titel die bestaat uit één woord.
Rachel van Charante - Schaduwdochter. LUEK.
Ik kreeg het boek van mijn collega's bij mijn pensioen. Ook het volgende deel De verraadster van Vorden. In dat deel hebben mijn collega's allemaal iets voor mij in de kantlijnen geschreven. Zo leuk als ik die ga lezen en dat steeds tegen kom!
52. Lees een boek van minder dan 100 bladzijden