Jullie hebben het wellicht al gehoord, Hebban Crew organiseert dit jaar geen ‘Favoriet van het jaar’. Niet getreurd (natuurlijk), want op het forum nemen @La vida es bella (Nancy) en @Sterrezee (Esther) binnenkort het stokje over (ik zal later de links delen). Voor het zover is, zet ik mijn ‘winnaars’ van de voorbije jaren op een rijtje (inspiratie voor jullie?) en ga dan op zoek naar die ene titel die de vier andere mag gaan vergezellen.
In 2021 konden we voor het eerst onze favoriet van het jaar kiezen. Het deed er niet toe wanneer het boek verschenen was, je moest het alleen in de loop van dat jaar gelezen hebben. En zo deden we dat ondertussen al vier keer. Heel af en toe was het niet zo moeilijk om mijn favoriet te bepalen, maar meestal ging er heel wat wikken en wegen aan vooraf. Want ja, wie veel leest, deelt best vaak vijf sterren uit. En wat maakt dan dat die ene topper toch nog boven de andere uitsteekt? Hieronder vinden jullie mijn feedback van de voorbije jaren en mijn shortlist van dit jaar.
In zijn typische, vlijmscherpe schrijfstijl legt Backman al onze zwakheden bloot. Hoe reageren we als individu en als groep op mensen en gebeurtenissen? Tegelijk is dit een boek over liefde en de meest intense vriendschappen. Over geweld, haat en verantwoordelijkheid. Lange tijd is het verhaal bijna ondergeschikt aan de boodschap. Hoe slaagt iemand erin in één boek zo veel wijsheden en doordenkers te verzamelen? Zoveel rake woorden neer te pennen? Dit boek is met geen enkel ander te vergelijken; met dit tweede deel in de ‘Björnstad-trilogie’ bewijst Backman opnieuw dat hij in de allerhoogste divisie speelt.
Ik vond dit boek gewoon geweldig! Het is niet (alleen) het verhaal op zicht, of de personages (hoe onwijs leuk en bijzonder Rocky ook is) of de schrijfstijl. Het is het gevoel dat het boek steeds meer bij me opriep, het besef hoe nietig wij als mensen eigenlijk zijn, hoe onmetelijk het heelal is, hoeveel er is wat we niet weten of begrijpen of nog moeten ontdekken. En daarnaast moet het gezegd: ik vind boeken met een of meerdere wetenschappelijke sausjes de max. Een paar hoofdstukken zijn razend spannend, waardoor ik het bijna niet meer hield, zelden meegemaakt!
Wat een origineel, verrassend en spannend verhaal! Met een paar wijze lessen die soepel in het geheel verwerkt zijn en een hoofdpersonage dat je meteen in je hart sluit. Bovendien uitermate geschikt als luisterboek, het was genieten! Ondertussen heb ik de papieren versie (prachtige hardcover) in huis gehaald, want dat verdient mijn boek van het jaar. Sanne Rooseboom is in een mum van tijd een van mijn favoriete jeugdboekenauteurs geworden.
Ik wist het vrijwel meteen toen ik in augustus de leesclub mocht coördineren, dit boek is prachtig en wordt mijn favoriet van het jaar. Drie verhaallijnen die af en toe een raakpunt hebben en uiteindelijk samenkomen. Een waterdruppel als (subtiele) verbindende factor. Adembenemend mooie uitspraken en metaforen van een zelden geziene kracht. En plots was Shafak een van mijn favoriete auteurs, zo snel kan het gaan.
2025 – Tja, wie wordt het?
Ik lijk dit jaar aan de lopende band vijf sterren te hebben uitgedeeld. In het Thriller Café bleek al een paar keer dat het voor de thrillerlezer echt een topjaar was, we zijn absoluut verwend. En omdat ik dit jaar ongelooflijk veel jeugdboeken heb gelezen, onder andere voor de GV100, mocht ik ook in dat genre vaak de maximale score noteren. Daarnaast ook nog een paar heel sterke romans gelezen, dus kiezen wordt niet evident.
Dit is mijn shortlist van vijf titels, met tussen haakjes de gemiddelde Hebban-score. Ergens in december beslis ik wie mijn favoriet van 2025 wordt, want wie weet wat voor moois ik nog in handen krijg. Zal het voor het eerst in vijf jaar een thriller worden, het genre dat ik het vaakst lees?
- Apotheose, Andreas Gruber (thriller) (4,50)
- In een oogwenk, Jo Callaghan (thriller) (4,08)
- De leugenvanger, Rob Koops (jeugd) (4,71)
- Jefferson/Een geheim met een geurtje, Jean-Claude Mourlevat, (jeugd) (4,27)
- De kraanvogels vliegen naar het zuiden, Lisa Ridzén (roman) (4,42)
Hebben jullie mijn toppers al gelezen, zitten er titels tussen die de aandacht trekken? En wat ik natuurlijk ook graag wil weten: zijn jullie al aan het bekijken wat jullie favoriet van het jaar wordt?

Naar de inhoudstafel van 'Met mijn neus in de boeken'