3a Wat vind je van het eerste hoofdstuk?
Bij het eerste hoofdstuk had ik soms het gevoel dat ik in een kinderboek aan het lezen was. Eenvoudige taal, simpel verhaaltje van "girl meets boy, girl likes boy, something happens, girl unhappy". Personages worden wel goed geïntroduceerd vond ik. Bij de droomscène in het begin wist ik direct: hier zal het boek op verder borduren.
3b Wat vind je van dit eerste deel als het in onze wereld speelt?
Het eerste deel vond ik zeer kinderlijk. Ok, het is een YA maar ik vond het toch te eenvoudig geschreven voor een YA publiek. Onderschat je lezer niet ! Wel herkenbaar waren de vriendschappen en de onderlinge pubertwisten. Maar hier ook weer: te kinderlijk, en er werd nogal snel overgegaan. De relatie tussen Fred en Elena gaat wel zeer snel, en de rivaliteit tussen Sam en Elena kon nog wat uitgewerkt worden denk ik. Meisjesvenijn in boeken, het kan best vonken geven. Waar ik die hier een beetje miste… Je merkt meteen dat de relatie tussen Elena en haar ouders niet goed zit, terwijl ze met oma en opa wel een goede band heeft.
3c Wat vind je van dit eerste deel als het in de parallelle wereld speelt?
Van zodra Elena in de parallelle wereld terechtkomt, begint het verhaal te leven. Het krijgt ineens vaart. Het kinderlijke is er precies af. Vanaf dan vond ik het boek zeer aangenaam om te lezen. Ook al zijn er wat kleine dingetjes die bij mij wel wat vragen oproepen. Elena past zich wel heel snel aan aan het feit dat ze in een andere wereld vertoeft. Ze gaat niet freaken, ze stelt zich wel wat vragen maar die komen niet erg op de voorgrond vond ik. Maar vanaf hier zat ik echt in het verhaal en heb ik met plezier verder gelezen. De parallelle wereld is goed uitgewerkt, met veel details, waardoor ik het me goed kon voorstellen. Voor een 1e kennismaking met fantasy vond ik dit zeer aangenaam.