Een ansichtkaart van Puffin Island is het nieuwste boek van de Britse auteur Christie Barlow. Eerder schreef ze al een heerlijke feelgoodserie: 'Love Heart Lane'.
Ter introductie van de nieuwe serie organiseerde de Zin in feelgoodboeken op Facebook een online leesclub en Marieke en Renate mochten allebei meedoen. Ze besloten er een buddyread van te maken, met de vragen en antwoorden van de leesclub.

Korte samenvatting
Verity Callaway staat op het punt haar leven een nieuwe wending te geven. Ze verruilt haar baan en haar vertrouwde leventje in de Midlands voor een langgekoesterde droom: zes maanden rondreizen door Europa met haar camper. De eerste halte? Een weerzien met haar beste vriendin in Amsterdam. Maar net voordat ze vertrekt, vindt Verity tijdens het klaarmaken van haar huis voor de tijdelijke huurders een oude ansichtkaart — een vondst die haar nieuwsgierigheid wekt en haar koers volledig verandert. In plaats van naar het vasteland, brengt de ferry haar onverwachts naar Puffin Island, het eiland waar haar oma vroeger zo vaak en zo levendig over vertelde.
Verity’s jeugd zat vol met verhalen over avonturen op het pittoreske eiland, maar ze had altijd gedacht dat haar geliefde oma die verhalen had verzonnen. Nu ze weet dat de verhalen én het eiland echt zijn, is Verity vastbesloten de afzender van de ansichtkaart te vinden en de geheimen uit het verleden van haar grootmoeder te ontrafelen. Zelfs als dat een reeks gebeurtenissen in gang zet die niet alleen haar eigen leven zal veranderen, maar ook dat van de hechte gemeenschap op het slaperige eiland…
De eerste vraag:
We trappen de Puffin Island-leesclub af met een heerlijke vraag om bij weg te dromen: wat als jij alles kon loslaten en opnieuw kon beginnen… waar zou jij naartoe gaan?
Renate
Waar zou ik opnieuw willen beginnen? In ieder geval in een klein dorpje en niet in een grote stad, en een plek met mooie dieren lijkt mij wel erg mooi. Maar waar het dan zou moeten zijn. Of ergens in Italië of ergens anders in Europa denk ik
Marieke
Ik ben heel slecht in veranderingen, maar er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor je in zo’n situatie terechtkomt. Voor Verity pakte het goed uit. Maar als ik dan weg zou moeten, dan naar een bosrijke omgeving waar ik lekker kan wandelen.
Vraag 2:
Het is tijd om je fantasie de vrije loop te laten! Puffin Island zit vol charmante zaakjes, maar welk droomwinkeltje of bedrijfje zou jij zelf op het eiland openen?
Renate
Een soort informatiepunt zoals bijvoorbeeld Natuurmonumenten heeft waar je iets kan leren van de flora en fauna op het eiland die dan ook excursies door de natuur doet
Marieke Ik heb er even over na moeten denken om met wat speciaals te komen. Ik dacht aan een ijssalon, maar dat is op een eiland waar de temperaturen laag zijn misschien niet zo'n goed idee. Ik ga dan voor een donut shop. Ik vind ze zelf niet lekker, maar als ik zie liggen met alle smaken en kleurtjes dan ziet dat er zo geweldig uit. Dat lijkt met echt een aanvulling voor een eiland die het moet hebben van toerisme en daarbij ook de bewoners blij zal maken.
Renate:
Dat leek mij ook leuk een ijssalon. Alleen had ik niet nagedacht over de lagere temperatuur daar.
Vraag 3:
Nu duiken we in de bewoners van het eiland. Puffin Island barst van de eigenzinnige, hartverwarmende karakters. Welk personage heeft jouw hart gestolen?
Renate
Zonder twijfel Pete, een man met een gouden hart, beetje nors en brommerig, zeker als je weet waarom die is zoals die is dan vallen er dingen op zijn plek. Interessante man.
Marieke
Geen directe favoriet, ze waren allemaal leuk, lief bijzonder en samen maken ze het verhaal. Ik vond de jonge vrouwen die Verity ontmoet en die haar gelijk zo welkom heten leuke bijpersonages. Pete en Sam vond ik beide ook heel leuk om over te lezen.
Vraag 4:
We gaan vandaag terug in de geschiedenis van Verity’s familie. Wat denk jij: zou haar oma op Puffin Island zijn gebleven als de omstandigheden anders waren geweest?
Renate
Ja ik denk dat ze zeker was gebleven. Er was echt wel een heleboel liefde op het eiland, dus ik denk dat ze echt wel was gebleven.
Marieke
Ja dat lijkt me wel. ook al moest ze dan alles achter zich laten, ze had de plek gevonden waar ze hoorde te zijn. Ik denk dat het een hele moeilijke beslissing is geweest en ze koos voor wat juist was, maar ik denk ook dat de keuze haar hart heeft gebroken. Toch knap wat ze daarna van haar leven heeft gemaakt.
Vraag 5:
Hoe zou Verity’s leven eruit hebben gezien als ze de kaart van haar oma nooit had gevonden en misschien wel naar Amsterdam was vertrokken?
Renate
Anders maar ook goed, alleen op een andere manier. Ze had zich waarschijnlijk in Amsterdam ook weer kunnen vinden, soms is een andere omgeving ook al lekker. Maar ja wat als, gelukkig deed ze dat niet en hebben we nu een leuk boek om te lezen.
Marieke
Tja, dan was alles anders geweest. Dan was ze met haar busje naar Nederland gekomen. Misschien haakte haar vriendin met wie ze de afspraak had opnieuw af. Verity's bus krijgt pech en ze wordt gered door een knappe blonde Nederlander. De vonk springt gelijk over. Heel gelukkig zijn ze en gaan wonen in een idyllisch dorpje in een huis vol dieren.

Wij, Marieke en Renate hebben het boek met plezier gelezen, beiden geven we vier sterren. Wil je weten wat we er verder over hebben geschreven? Hieronder staan de linkjes naar onze recensies.
Marieke 4 sterren. Feelgood zoals feelgood moet zijn
Renate 4 sterren. Heerlijk wegdromen op Puffin Island
En ben je nieuwsgierig geworden naar dit boek door onze buddyread?
Klik hier om naar de overzichtspagina van Fabulous Feelgood te gaan.