In deze wekelijkse rubriek zetten we telkens een Nederlandstalige feelgood auteur in de schijnwerpers en deze week is het podium voor Vannessa Thuyns.

De muzikale Vannessa Thuyns schrijft hartverwarmende, eigentijdse feelgoodromans die uitblinken in diepgang én in de kunst van het licht vertellen. Droom weg bij haar Storytel Originals en verhalen als Meer dan een kus en haar nieuwste pareltje Zoals kerst bedoeld is. Met levensechte personages, sprankelende dialogen en een flinke dosis feelgood weet Vannessa haar lezers te raken en te vermaken. Naast het schrijven staat ze met haar band in de Nederlandse theaters met een 70’s-liedjesprogramma.
Interview
Wanneer wist je dat je (feelgood)auteur wilde zijn?
"Eigenlijk begon het bij een dappere klik op ‘verzenden’. Ik stuurde een manuscript in voor een schrijfwedstrijd van Chicklit.nl en belandde tot mijn eigen grote verrassing in de laatste vijf. Na het lezen van een aantal boeken van Jill Mansell en Astrid Harrewijn kwam ineens het besef: dit wil ik ook. Dit wil ik leren en kunnen. Ik voelde een enorme drive."
Wat is je grootste schrijfwens en/of schrijfdoel?
“Als we toch groots denken (why not?): ik wil de Bestseller 60 in. Daarnaast droom ik ervan om een steengoed filmscenario te schrijven. Eentje waarbij mensen lachen, huilen en vooral hun telefoon vergeten.”
Welk van jouw boeken zou je wel op het witte doek willen zien?
"Zoals kerst bedoeld is.
Omdat ik zelf ontzettend van kerst houd. Ik zie het al voor me: sneeuw, chocolademelk, liefde en al die personages die ik het liefst zelf aan tafel zou willen uitnodigen."
Voor welke auteur ren je naar de winkel zodra er een nieuw boek verschijnt?
“Elizabeth Gilbert en Gillian King. Allebei steengoede auteurs en een heerlijke schrijfstijl.”
Welke vraag zou jij aan je lezers willen stellen?
"Waar zouden jullie naartoe willen verdwijnen als je even in een feelgoodboek mocht ‘wonen’: een knus koffietentje, een zonnig strandhuisje, een drukke stad vol spontane verliefdheden of een cozy kerstmarkt?"
Wat is jouw antwoord op de vraag van Vannessa? Laat het haar en ons weten in een reactie onder het artikel.

Helma las Thuis in het onbekende: "Wat een heerlijk boek en veelbelovende start van de 'Thuishaven'-serie!"
Thuis in het onbekende is het eerste deel in de 'Thuishaven'-serie dat zich in twee tijdlijnen afspeelt en waarin twee vrouwelijke hoofdpersonen ieder in hun eigen tijdlijn worden gevolgd. In 1950 is dat Alexandra Howard in het Engelse dorpje Paddlestone. Ze werkt als burgemeester en staat voor nieuwe uitdagingen die grote gevolgen voor het plaatsje zullen hebben. Daarbij spoelt er ook nog een onbekende man aan, die al snel gevoelens bij haar losmaakt terwijl haar jeugdvriend Thomas ook haar aandacht opeist.
In 2001 volg je de Britse Penny die tijdelijk gaat werken in een gerenommeerd museum in New York en daar onderdak vindt bij Elliott als blijkt dat ze is opgelicht en het appartement dat ze gehuurd heeft helemaal niet bestaat.
De perikelen in beide tijdlijnen zijn leuk om te lezen, maar de humor is het meest terug te vinden in het verhaal van Penny. In dit deel worden spaarzame tipjes van de sluier opgelicht en ontdek je mondjesmaat de connectie die Penny en Alexandra met elkaar hebben. Hierdoor word je steeds nieuwsgieriger naar vooral het verloop van Alexandra's leven, maar Thuyns houdt je daarover nog in het ongewisse. Het enige dat je kan concluderen is, is dat het in ieder geval niet allemaal rozengeur en maneschijn geweest.
Het verhaal is meer dan een luchtige feelgood, want Thuyns verwerkt er verschillende zwaardere thema's in. De belangrijkste is de aanslag op de Twin Towers in 2001, die nog nazindert op het moment dat Penny in New York aankomt. Zij is door het museum ingehuurd om een herinneringsproject op te zetten om de slachtoffers te eren.
In Alexandra's tijdlijn zijn de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog nog voelbaar. Veel jonge mannen uit het dorp, waaronder Alexandra's broer, zijn gesneuveld en hebben een grote leegte achtergelaten.
Thuyns heeft gekozen voor buitenlandse hoofdpersonages, maar wel met een Nederlandse link. Hoe die link precies verder loopt, hou je tegoed voor het tweede deel. Onnodig te zeggen dat ik daar nu al naar uitkijk.
LISTMANIA van de boeken van Vannessa Thuyns
Standalones
'De thuishaven'-serie
Storytel Original
Feelgood Five Flashverhaal (samen met Lisette Jonkman, Marijke Vos, Susan Muskee en Gillian King)
Klik hier om naar onze startpagina te gaan.